Nybygget JSP Løjt har långtidschartrats av Ahlmark Lines, här i Kalmar för att lasta timmervaror.

Fotograf: Ahlmark Lines AB

Kategori: Torrlast

Nybygge förstärker Ahlmarks flotta

I förra veckan fick Karlstadsbaserade Ahlmark Lines tillökning i sin flotta genom inchartrade nybygget JSP Løjt.
JSP Løjt är det första av två fartyg som byggts i Kina för Ahlmark Lines på varvet Jiangsu Dajin Heavy Industry Co. Ltd och som rederiet långtidschartrar från tyska Jebsen Shipping Partners. JSP Løjt levererades i mars i år och är det första fartyget i en serie om totalt 14 fartyg utifrån en design kallad 5200XL, utvecklad av nederländska Groot Ship Design.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]n Shipping Partners. JSP Løjt levererades i mars i år och är det första fartyget i en serie om totalt 14 fartyg utifrån en design kallad 5200XL, utvecklad av nederländska Groot Ship Design.

Första lasten som JSP Løjt tog för Ahlmark Lines gick från Kalmar till Storbritannien med timmervaror.

– Båda de här fartygen från Kina är tänkta för att utöka vår kapacitet i linjetrafiken, de kan lasta lite mer samtidigt som de är extremt ekonomiska när det gäller bränsleekonomin, säger Peter Anderson, vd för Ahlmark Lines till Sjöfartstidningen.

Det andra av de båda nybyggena från Kina kommer att sättas i trafik för rederiet under 2024. Därefter kommer rederiet även att få leverans av två egna nybyggen som just nu byggs i Nederländerna.

JSP Løjt är 89,98 meter långt, har en bredd på 15,45 meter och en dödvikt på 5.200 ton.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]