Fotograf: Damen

Kategori: Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Nybyggd bogserare till Öresund

BogserTeam Öresund (BTÖ) köper en nybyggd bogserbåt från Damen. Leverans blir redan till sommaren 2016.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]edan till sommaren 2016.

Bogserbåten är av typen Damen ASD Tug 2810 och serietillverkas vid varvskonvernen Damens varv i Galati i Rumänien. I och med standardiseringen och serietillverkningen blir leveranstiden så kort att fartyget kan levereras inom ett drygt halvår.

–Det här är skitkul. MarCon gruppen har ägt BTÖ i två och ett halvt år och vi sa när vi gick in att inom fem år måste vi förnya tonnaget. Nu fick vi göra det redan efter två och ett halvt år, det är positivt, säger Bill Söderberg, vd på BTÖ som sedan tidigare äger bogerbåtarna Dunker, byggd 1987, och Kullen, byggd 1976.

Bra marknad

Den främsta orsaken till köpet av den nya bogserbåten är dock inte åldern på den befintliga flottan.

– Nej, vi kompletterar flottan. Vi ska inte göra oss av med någon av de andra båtarna. Den främsta orsaken är att vi ser en liten ökning på marknaden och det finns sysselsättning för en tredje båt. Vi har kontrakt med de festa bilbåtsoperatörerna som kommer till Malmö och då behövs våra två båtar så vi blir lite låsta och kan inte ta andra uppdrag då. Sedan kommer det en del nytt tonnage, större bilbåtar, som kommer att behöva tre bogserare.

Ett enkelt val

Att valet föll på just Damens ASD Tug 2810 tycks enligt Bill Söderberg varit rätt enkelt.

– Dels är det något av det bästa som finns och dels har den funnits absolut längst på marknaden. Det har byggts omkring 170 sådana här båtar och de opereras över hela världen. Vi tittade på att köpa något byggt i Fjärran östern eller Turkiet men de alternativen föll bort ganska snabbt.

Just att det är en serietillverkad standardbåt var också avgörande i valet.

– Ja, det var en väldigt bidragande orsak. Vi har ingen stor teknisk organisation som kan bosätta sig på ett varv i sex månader för att övervaka bygget.

Leverans i juni

Fartyget ska sjösättas i vecka sju och sedan vara klart att levereras i vecka 24, det vill säga i juni nästa år.

– Vi tar leverans nere i Rumänien och sedan ska vi köra hem henne också, säger Bill Söderberg som hoppas att det blir svensk flagg i aktern.

– Vi kommer att ha svenska gubbar som jobbar ombord och vi hoppas kunna sätta henne på svensk flagg, det är inte klart än. Vi har en dialog med Transportstyrelsen, vi får se hur det går. Vi måste bestämma oss för vilken flagga vi väljer i början av januari.

Flera svenskleveranser

Samma varv som nu bygger BTÖ:s nya bogserare har tidigare byggt Kustbevakningens tre stora fartyg i 001-serien och Svensk Kärnbränslehanterings fartyg Sigrid.

– Ja, och så har Försvaret tagit leverans av två bogserare därifrån nyligen. Det är samma båtar som den vi beställt men Försvaret valde att göra en förändring av fören för att få bättre isegenskaper. Vi har valt att inte göra den förändringen dels för att vi tror att det påverkar egenskaperna vid eskortbogsering och dels för att vi inte behöver isegenskaperna. Sedan är det också det här med att det är en standardprodukt, ändrar man något blir det krångligare och vi har inte resurser till det.

60 tons dragkraft

ASD i typbeteckningen står för Azimuth Stern Drive och betyder att bogserbåten har två roterbara proppelleraggregat i aktern. Maskinstyrkan är 3.680 KW och max dragkraft uppges vara 60,2 ton. Bogserbåten är drygt 28 meter lång, 10 meter bred och kan nå upp till 13,2 knops fart.

I MarCon gruppen där BTÖ ingår finns också bolagen Frog Marine Service, Svensk Sjöentreprenad, Stockholms vattenentreprenader och MarCon Teknik.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Bernt Carlsson

    Låter bra. Lägg då Kullen i Halmstad

  • Klas Sjöbygg

    Bra jobbat, Bill! Du har kul hela tiden..

  • Andre Svensson

    Jag tror att det är den perfekta nyheter och hopp i den närmaste framtiden kommer vi att fylla nya ASD kraften i våra partners från Helsinbourg.
    Dessa två bogserbåtar Kullen och Dunker är legendariska trevligt och ser ut som en del av Helsinbourg, men det bästa är att besättningen på dessa bogserbåtar, erfarna och vänliga !!
    Jag har alltid glad att havet detta legendariska båtar i våra torrdockor

  • JHA

    Goda nyheter, bara att hoppas att det går att lösa med svensk flagg!
    Vågar vi hoppas på ett klassiskt ”Helsingborgskt” bogserbåtsnamn som Kärnan eller Björn? Kanske till och med Händig eller Härdig…

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]