Pictured at the signing of the turbocharger contract (from right to left): Gregory M. Purdy (SVP, Marine Operations, Royal Caribbean International), Wayne Jones (SVP MAN PrimeServ), Carlos Pedercini (VP, Marine Operations & Global Nautical Services, Royal Caribbean International), Michael Kontny (Director Sales, MAN PrimeServ), Evangelos P. Sampanidis (Associate VP, Fleet Management, Celebrity), Leonidas Lavdas (Fleet Director, Celebrity), Kimmo Heikkila (Director, Powerplant & Technical Systems) , Stiliyan Dimov (Manager, Global Marine Operations)

Fotograf: MAN DIesel & Turbo

Kategori: Fartygsutrustning

Nya turboladdare boostar upp maskiner

MAN PrimeServ uppgraderar 30 turboladdare på fyra kryssningsfartyg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]� fyra kryssningsfartyg.

Royal Caribbean Cruises Ltd har avtalat med MAN Diesel & Turbo om retrofit av sammanlagt 30 turboladdare på huvudmaskiner i kryssningsfartygen Grandeur of the Seas och Enchantment of the Seas, som opereras av Royal Caribbean International, samt på Horizon och Zenith som opereras av Pullmantur. Samtliga fartyg är utrustade med huvudmaskiner från MAN.

Förlänger livstiden

– Denna uppgradering av turboladdarna kommer inte enbart att förbättra maskinernas prestanda, den kommer också att förlänga maskinernas livstid och supporta driften både från ett tekniskt och ett kostnadsperspektiv, säger Wayne Jones, Senior Vice President och chef för MAN PrimeServ Diesel.

Den globala servicen av alla MAN Diesel & Turbo-produkter marknadsförs under namnet MAN PrimeServ.

Nyfiken på nya lösningar

– Vi är alltid ivriga på att utforska nya lösningar för att öka fartygens prestanda. Vi har höga förväntningar på uppgraderingen av turboladdarna, säger Gregory Purdy, Senior Vice President, Marine Operations på Royal Caribbean International.

Den första installationen sker på Enchantment of the Seas i december 2015 och utförs medan fartygen är i drift. Varje installation beräknas ta omkring tio dagar per maskin.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Undrande

    Var det MAN PrimeServ i Göteborg som fick affären eller vad är kopplingen till Sjöfartstidningens ”nordiska perspektiv”?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]