[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]dubbla kanalens kapacitet och intäkter.
Projektet som nu har slutförts består dels av att en 37 kilometer lång ny sträckning har byggts längs kanalens mittparti parallellt med den existerande kanalen, dels av att 35 kilometer av den gamla kanalen har breddats och fördjupats. Totalt har därmed 72 kilometer av den drygt 190 kilometer långa kanalen gjorts dubbelriktad.
Projektet har tagit cirka ett år att slutföra och uppges ha kostat åtta miljarder dollar.
50-procentig ökning
Enligt den egyptiska kanalmyndigheten Suez Canal Authority väntas den ökade kapaciteten leda till en 50-procentig ökning i fartygstrafiken fram till år 2023, då antalet fartyg som passerar genom kanalen per dygn beräknas ha ökat från dagens 49 till 97.
Dessutom väntas utbyggnaden resultera i att transittiden för sydgående fartyg minskar från dagens 18 timmar till 11 timmar.
Vidare uppger den egyptiska kanalmyndigheten att intäkterna från kanalen kommer att öka till 13,2 miljarder dollar per år fram till 2023, från de 5,3 miljarder dollar man uppges ha haft i intäkter från kanalen år 2013.
Har fått kritik
Utbyggnaden har dock fått kritik för att vara ett onödigt prestigeprojekt initierat i syfte att dämpa den politiska oron i landet. Enligt det amerikanska finansföretaget Bloomberg finns det inga garantier för att trafiken verkligen kommer att öka på det sätt som kanalmyndigheten uppger, vilket i sin tur innebär att inte heller intäkterna skulle öka enligt myndighetens beräkningar.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Anonymous
Verkar som att utbyggnaden blir en dålig affär då intäckten bara ökar från 5,3 till 13,2 miljoner dollar/år Om kostnaden för utbyggnaden var 8 miljarder blir det en lång pay-back! Antar att skribenten missat ett par ”nollor”
Lars Andersson
Hej Anonym, miljarder ska det förstås vara. Det är nu ändrat. Tack för påpekandet.
Med vänliga hälsningar
Lars Andersson / reporter
Anonymous
Vad är dom nya Suez max måtten? Och då ät det främst max djupgående som är tillåtet nu.
Har för mig att tidligare var det 19 meter max djup vid fartygs passage.
Anonymous
Att det går fortare igenom ökar ju inte trafikmängden i sig. Det måste ju också finnas fler båtar som vill passera. Var går dessa idag? Runt Afrika går väl bara dom allra största och dom som ändå skall till/från hamnar längre söderut. Och dom vill väl ändå inte upp till Suez.
Artikeln är stängd för fler kommentarer