Stena Baltica är parhäst till Stena Scandica på linjen mellan Nynäshamn-Ventspils.

Fotograf: Stena Line

Kategori: Passagerarsjöfart | RoRo

Nya Stena Baltica satt i trafik

Vid lunchtid under onsdagen påbörjade den ombyggda färjan Stena Baltica sin jungfruresa från Ventspils i Lettland till Nynäshamn. 
Färjan, som tidigare hette Stena Mersey och som trafikerade på Irländska sjön, har genomgått en omfattande ombyggnad på Tuzla Shipyard i Turkiet under ledning av Stena RoRo. Fartyget har bland annat förlängts med en ny mittsektion på 36 meter som ger en fartygslängd på 222 meter och en ökad fraktkapacitet med 30 procent till 2.875 filmeter. Det är samma typ av ombyggnad som gjordes med systerfartyget Stena Scandica som dessutom trafikerar samma linje sedan sommaren 2021.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]�ngd på 222 meter och en ökad fraktkapacitet med 30 procent till 2.875 filmeter. Det är samma typ av ombyggnad som gjordes med systerfartyget Stena Scandica som dessutom trafikerar samma linje sedan sommaren 2021.

Stena Baltica ersätter Stena Flavia, som i sin tur ansluter till Stena Livia på linjen Liepāja–Travemünde.

De ombyggda fartygen är en del av Stena Lines expansion på Östersjön.

– Vi har nu transporterat passagerare och gods i Östersjöregionen i nästan ett decennium, ständigt följt upp våra kunders behov och önskemål, och är glada att kunna förbättra kundupplevelsen, säger Johan Edelman, Stena Line Trade Director, Baltic Sea North, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– I jämförelse med de färjor som tidigare trafikerade rutten, har Stena Scandica och Stena Baltica 30 procent större godskapacitet och 70 procent fler hyttplatser, bättre möjligheter att spendera överfartstiden på ett trevligt sätt, och ger på det hela taget en mer behaglig reseupplevelse på våra rutter till och från Lettland. Båda färjorna är fantastiska tillskott till Stena Lines flotta, och det här är bara det första steget i vår övergripande plan att fördubbla antalet passagerare på denna Östersjörutt under en treårsperiod, säger han.

De båda färjorna är även renoverade interiört med nya typer av hytter, en ny butik, lounger, ett antal restauranger och barer, samt ett nytt soldäck. De har också försetts med hybridskrubbrar för avgasrening, rengöringssystem för ballastvattnen. Det större tonnaget innebär enligt rederiet också lägre utsläpp per transporterad enhet.

Stena Scandica och Stena Baltica kommer dock inte att bli långvariga i trafiken mellan Ventspils och Nynäshamn. Det eftersom Stena Line tidigare aviserat att de två förlängda E-Flexer-fartygen som just nu byggs i Kina med leverans under 2022 kommer att sättas in mellan Nynäshamn och Ventspils. Stena Baltica och Stena Scandica kommer då att flyttas till trafiken mellan Karlskrona och Gdynia.

De första av de två nya E-Flexer-fartygen beräknas inleda trafik på linjen Stockholm Norvik–Ventspils sommaren 2022 och det andra cirka sex månader senare. De är 240 meter långa och har kapacitet för 1.200 passagerare och 3.600 filmeter frakt.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]