Bunkerfartyget Seagas har försett Viking Grace med hennes femhundrade LNG-bunker.

Kategori: Regelverk | Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Nya regler för bränslen med låg flampunkt

Lloyd’s Register har publicerat regler för bränslen med låg flampunkt. Varv och redare har från och med den 1 januari regler att jobba efter.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�regler att jobba efter.

När LNG började införas som bränsle på fartyg som inte hade LNG som last, för ett par år sedan, var regelverket för hur fartygen skulle byggas en stor stötesten. Det senaste året har reglerna i International Code for the Construction and Equipment of Ships Carrying Liquefied Gases in Bulk (IGC Code) och International Code of Safety for Ships using Gases or other Low-flashpoint Fuels (IGF Code) ändrats. Även fartygen har utvecklats snabbt.

Följer marknaden

– Innovationen inom segmenten för gastankers och icke-gastankers som använder gas som bränsle har varit enorm de senaste två åren. Våra nya klassningsregler är Lloyd’s Registers svar på marknadens utveckling, säger Leo Karistios, Lloyd’s Registers marknadschef för gasteknologi.

De nya reglerna gäller fartyg som antingen fraktar eller använder naturgas, etangas, LPG eller metanol som bränsle.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]