Nya rederier tar hand om Waxholmstrafiken – uppsägningar inom Stockholms Sjötrafik

Det blir fyra mindre rederier som tar hand om Waxholmsbolagets fartygstrafik i fortsättningen, efter ett beslut som togs på bolaget styrelsemöte under tisdagen. Detta innebär i sin tur att Stockholms Sjötrafik AB, ett dotterbolag till Transatlantic som i dagens läge ansvarar för trafiken, står utan kontrakt från den 30 april 2007. Stockholms Sjötrafik har därför sagt upp 91 befäl och ombordanställda som verkar inom Waxholmsbolaget. – Rent formellt är det upp till den gamla entreprenören och de nya entreprenörerna att komma överens om framtiden för de nu uppsagda. Facket vill givetvis att personalen stannar kvar, vilket inte är helt osannolikt eftersom de har stora kunskaper om fartygen och Waxholmsbolaget, säger Henry Westerberg, operativ chef på Waxholmsbolaget till SST.Henry Westerberg menar att det inte finns någon schism mellan Stockholms Sjötrafik och Waxholmsbolaget utan beslutet om nya entreprenörer kom till efter en sedvanlig offentlig upphandling.– Stockholms Sjötrafik hade ett tidsbegränsat kontrakt där vi också utnyttjade den förlängningsklausul som fanns tillgänglig. I upphandlingen fanns det sedan andra som uppfyllde våra kriterier och vårt kostnadsläge bättre.Magnus Sillén, vd för Stockholms Sjötrafik, säger till SST att företaget känner sig felbehandlade och funderar därför på en eventuell överklagan kring Waxholmsbolagets beslut.De rederier som nu har hand om Waxholmstrafiken är Blidösundsbolaget, Klart Skepp AB, Ängsholmens Rederi AB i samarbete med Mälarö Skärgårdstrafik HB samt Bolling och Norling HB.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]