[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ingen, som nu finns ute.
Under den senare delen av 1980-talet rådde stark framtidstro på en stark utveckling av internationella järnvägstransporter. Sverige var något av spindeln i det nordiska järnvägsnätet, ett centrum för den nya ordningen, där järnvägen skulle ta över från landsvägen. En väsentlig del i utbyggnaden av infrastrukturen var nya tågfärjelinjer.
Att påstå att tågfärjetrafiken i dag mår dåligt är en underdrift. Den kämpar för sitt liv och försöker hålla ställningarna i två brohuvuden i Skåne. I detta nummer av Sjöfartstidningen tittar vi närmare på hur dystert läget egentligen är för tågfärjetrafiken, som ju faktiskt var den tidigaste typen av färjetrafik i Norden.
Ny sorts nybygge
En nyhet i denna tidning är att månadens nybygge är ett fiskefartyg. Det svenska pelagiska fisket mår bra och fartygen blir större och mer avancerade än någonsin. Vi har även pratat sjöfart med infrastrukturminister Thomas Eneroth, Mikael Huss undrar varför regler för förbättrad arbetsmiljö tar mer hänsyn till djur och natur än sjöfolk, Telenor Maritime berättar om hur de fixar kommunikation till sjöss och Emma Aaben på Stena AB skildrar konsten att mäta hur hållbart företaget är.
Så får du tag i Sjöfartstidningen
[/flowy_subscriber_only]