Sedan den 1 december har Sverige fått en ny lotsförordning som är mer riskbaserad och bedömer både fartyg och farleder på en skala från 1 till 4 där 4 är störst risk.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Julläsning

Nya lotsreglerna på plats – krafttag mot slarv

Sjöfartstidningen bjuder på extra läsning från de senaste numren av tidningen under helgerna. Idag: Fler lotsningar och många frågor efter nya lotsförordningen, men också fler brott mot lotsplikten.
Den 1 december infördes de nya lotsföreskrifterna i Sverige, ett resultat av den översyn som Transportstyrelsen arbetat med sedan 2017 och som är den första på 40 år. Den största förändringen är att lotsplikten nu är riskbaserad och bygger på de sammanvägda riskerna för lotsled och fartyg.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]”,”linkDestination”:”custom”} –>

Den 1 december infördes de nya lotsföreskrifterna i Sverige, ett resultat av den översyn som Transportstyrelsen arbetat med sedan 2017 och som är den första på 40 år. Den största förändringen är att lotsplikten nu är riskbaserad och bygger på de sammanvägda riskerna för lotsled och fartyg.

– I det nya regelverket har vi infört en generell lotsplikt på svenskt inre vatten för fartyg längre än 70 meter eller bredare än 20 meter. Tidigare fanns det lotsleder som hade en gräns på 90, 100 och i något fall 110 meter även om det generella var 70  gånger 14. Nu är det samma överallt, säger Johan Skogwik, chef för sektionen sjötrafik på Transportstyrelsen.

Läs hela artikeln här.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]