Fotograf: Meyer Turku

Kategori: Fartygsutrustning | Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Stora leverantörer till Tallink-nybygge

Det nybygge som Tallink har i order vid Meyer Turku i Åbo får Wärtsilä-maskiner och MacGregor-lasthanteringsutrustning.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]asthanteringsutrustning.

Wärtsilä levererar tre 12-cylindriga och två sexcylindriga Wärtsilä 50DF dual-fuel huvudmaskiner till Tallinks nybygge för linjen Helsingfors–Tallinn.

Vidare ingår bland annat axelledning med två propellrar med fasta blad i Wärtsiläs leverans. Maskineriet kommer i första hand att använda flytande naturgas (LNG) som bränsle. Utrustningen levereras till varvet i början av 2016.

MacGregor svarar för all roro-lasthanteringsutrustning i nybygget. Denna ”turnkey”-leverans omfattar bland annat portar och ramper i för och akter, hissbara ramper och plattformar, samt portar för passagerare, lots och bunkring. MacGregor levererar utrustningen under 2016.

Nybygget ska överlåtas av Meyer Turku till Tallink i början av 2017.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    det är konstigt att dom har råd att beställa ett nybygge fast det går jätte dåligt för tallink??? som tillex att dom måste flagga om seawind etc o säga upp anställda och ändå beställa nytt ??? vad srämmer inte????

  • MH

    Tallink visar stor vinst år ut och år in , vad har du fått uppgiften att det dåligt ifrån?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]