Fotograf: Västtrafik / Eddie Löthman

Kategori: Passagerarsjöfart

Nya Göta älv-färjan heter …

… Elvy! Det har Västtrafik nu kommit fram till efter att ha fått in över 1.200 unika bidrag till namntävlingen för sin nya eldrivna färja.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only].sjofartstidningen.se/vad-ska-nya-elfarjan-heta/”>namntävlingen för sin nya eldrivna färja.

Många namnförslag som Västtrafik fick in anspelade på hållbarhet. Men det var förstås också en hel del göteborgshumor bland förslagen: Älvis, Elvira, Håkan Elström, Kilovatten, Halv tolv (för den går över elva), Älvsladden, Battman och Am-per. Men det blir alltså Elvy som kommer att färdas över Göta Älv framöver.

– Vi är glada över att kunna döpa båten tillsammans med våra resenärer. Vinnarnamnet återspeglar hållbarhetsaspekten samtidigt som namnet passar bra in i älv-familjen tillsammans med Älveli och Älvfrida. Elektrifiering av kollektivtrafiken är en viktig satsning för att kunna nå det högt satta mål vi har om att minska koldioxidutsläppen med 80 procent till år 2020, säger Christer Olsson, chef för färje- och spårvagnstrafiken på Västtrafik i ett pressmeddelande.

Förstärkning

Västtrafik meddelar att det mellan januari och juli i år gjordes cirka 888.000 resor med älvskyttlarna på linje 286 mellan Stenpiren och Lindholmen, en ökning med 17 procent jämfört med samma period 2017.

Med den nya färjan kan Västtrafik köra tio avgångar per timme i stället för åtta som i dag, en välbehövlig förstärkning av linjen.

Kan bli mer el

Införandet av eldriven kollektivtrafik ligger i linje med det förslag till miljö- och klimatstrategi som Västra Götalandsregionen har tagit fram. Den nya älvskytteln minskar utsläppen av koldioxid, kväveoxider och partiklar med en tredjedel. Batterierna kan laddas med förnybar el från vindkraft och vattenkraft. 

Om tekniken slår väl ut kan det bli mer el på älven framöver. Älveli och Älvfrida är nämligen också förberedda för eldrift.

Fakta om Elvy

  • Plats ombord för 300 passagerare och 80 cyklar
  • 33 meter lång och 9 meter bred
  • Byggs just nu på varv i Finland och planeras anlända till Göteborg i vinter

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    ELVY, det blir samma namn som VästanVind har på sitt vindkraftverk som står på Töftedalsfjället. Vackert namn! /Björn

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]