[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]den nya avgiftsmodellen.
Enligt pressmeddelandet från regeringen får Trafikanalys, inom ramen för nuvarande självfinansieringsprincip, komma med förslag på justeringar för att nå bättre miljö- och klimatnytta samt underlätta målet att flytta långväga lastbilstransporter till sjöfart.
Ny avgiftsmodell
Miljökonsekvensanalysen ska göras på den nya avgiftsmodell som regeringen tidigare har gett Sjöfartsverket i uppdrag att utarbeta och som, enligt pressmeddelandet, ska säkerställa att verket har en ekonomi i balans senast den 31 december 2017. Den nya avgiftsmodellen införs första januari 2018.
Mer gods till sjöss
– Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. För det krävs att vi gemensamt arbetar aktivt för att minska utsläppen. En del i arbetet är att transporter måste användas på ett smartare och mer effektivt sätt, till exempel att flytta gods från väg till järnväg och sjöfart, säger infrastrukturminister Anna Johansson i pressmeddelandet.
Trafikanalys uppdrag ska slutredovisas senast den första juli 2017.
[/flowy_subscriber_only]