Nya fakta om ”Jan Heweliusz” i domstol

Uppgifter som kan ha betydelse för färjan ”Jan Heweliusz” förlisning för 13 år sedan, men som inte tidigare tagits upp för rättslig prövning har nu förts fram i en polsk domstol. Under ett förhör som varade i 2,5 timme svarade sjökapten Marek Blus – lärare på Sea Academy i Gdynia och journalist – på domarens frågor. Han hävdar att alla tidigare utredningar och rättegångar varit partiska och att man inte godkänt viktiga bevis. Kapten Blus stödjer elva änkors strävan att få rättvisa och skadestånd.Efter en brand ombord 1986 reparerades färjan på ett varv i Hamburg. Enligt Blus skall plåtskador då ha reparerats med betong för att jämna ut plåt och däck som fått temperaturskador. Enligt Blus hade ”Jan Heweliusz” redan innan problem med stabiliteten, något som förvärrades ytterligare av betongen. Skilda källor uppskattar att det kunde finnas upp till cirka 60 ton betong på olika däck ovanför vattenlinjen och som definitivt kunde försämra stabiliteten.Eftersom det inte fanns någon dokumentation eller andra bevis fick man kämpa länge för att domstolen skulle ta upp fallet och undersöka de uppgifter om betongen som kom från en av Euroafricas anställda och som senare bekräftades genom dykningar.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]