[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] anlöper kajerna 160 och 167 i Stadsgården i Stockholm numera kan ansluta till landström istället för att ligga med hjälpmaskiner och generatorer igång. Under tisdagen invigdes den anläggning som har körts under en provperiod under årets säsong.
– Det är en ära att få inviga den här elanslutningen och hälsa Mein Schiff 7 välkommen till Stockholm, säger Magdalena Bosson, vd för Stockholms Hamnar.
Det finns två anläggningar som fartygen kan ansluta till, byggda enligt internationell standard. Hamnen räknar nu med att minst 45 procent av kryssningsanlöpen till Stockholm kommer att kunna ansluta till landström.
– Till nästa säsong kommer vi ha det fullt utbyggt och då vill jag påstå att vi kommer att kunna ansluta i princip 100 procent av fartygen som ligger på den här kajen (167), säger Stefan Scheja, marknadsansvarig färjor och kryssningstrafik på Stockholms Hamnar.
Enligt hamnen är den el som används 100 procent grön och kommer från förnybara källor som vind- och vattenkraft. I dagsläget kan systemet leverera 7,5 megawatt till fartygen, men snart kommer det att bli mer än så när elnätsbolaget Elevio dragit fram en större kabel.
– Lite längre fram på säsongen när Elevio kommer med en ny kabel kommer vi att ha 12 megawatt här. Och det kommer vi fördela på den här kajen och på kajen som ligger nära Fotografiska museet, den som heter 160, säger Stefan Scheja.
Landström för kryssningsfartyg är komplicerat eftersom det krävs en så stor effekt. Hittills finns 34 hamnar runt om i världen som har landströmsanslutningar, varav 14 i norra Europa.
– Det är bara knappt 2 procent av alla hamnar som kryssningsrederierna går till i världen som har det här. Kryssningsrederierna däremot är redan framme på nästan 50 procent av fartygen. Och av fartygen som går i vårt område kan 90 procent elansluta, säger Stefan Scheja.
Mein Schiff 7 är det senaste fartyget i rederiet TUI Cruises flotta och som levererades så sent som i somras från Meyer Turku. Ombord finns gott om modern teknik. Förutom modern avfallshantering och landström arbetar rederiet och besättningen just nu med att göra fartyget redo för att kunna köras på metanol.
– Vi är det första fartyget som snart är färdigt för metanoldrift inom kryssningsindustrin. Vi håller på och förbereder och våra maskiner kommer att kunna köras på metanol om runt ett år, säger Risto Sisic som är maskinchef ombord.
När Sjöfartstidningen besöker fartyget efter invigningen av den nya landströmsanslutningen är det inga maskiner som är igång med dieseldrift.
– Just nu vid den här tidpunkten förbrukar fartyget 3,5 megawatt per timme. Det är i huvudsak för hotellasten ombord och vissa hjälpsystem här nere i maskin, säger Risto Sisic.
En megawattimme motsvarar den energi som en familj på fyra personer använder i snitt för matlagning under ett år.
För Stockholms hamnar är den nya anslutningen en viktig milstolpe mot att vara en destination som kan marknadsföra sig som en hållbar destination för kryssningsfartygen. Hamnen premierar de rederikunder som har ny och miljöförbättrande teknik på sina fartyg genom att erbjuda rabatter på hamnavgifterna enligt Environmental Ship Index (ESI) och Clean Shipping Index (CSI).
– Det betyder otroligt mycket för oss och det som visar att vi verkligen är på framkant. Vi är nu den fjärde hamnen i Östersjön att ta en sån här anläggning i drift, säger Stefan Scheja.
Nyckeln har varit samarbete med de andra hamnarna i Östersjöregionen, bland annat CMP Port i Köpenhamn och Malmö, Århus och Helsingfors som alla fått EU-bidrag för investeringar i landelförsörjning. Anläggningen vid kajläge S167 har också fått stöd från Naturvårdsverkets Klimatklivet.
[/flowy_subscriber_only]