[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]a alternativa bränslen.
Svenskägda rederier eller rederier där svenska ägarintressen ingår har för närvarande ett 30-tal större fartyg i order. De dominerande fartygstyperna är tank och ropax, vilka tillsammans utgör tre fjärdedelar av antalet.
LNG populärt
Intressant är att hälften av antalet fartyg i order har ett maskineri som är konstruerat för att kunna använda även andra bränslen än diesel. De flesta av dessa fartyg har dual fuel-motorer med flytande naturgas, LNG, som primärt bränsle. Det innebär att maskinerna även är direkt kompatibla för användning av flytande biogas, LBG.
Metanoldrift
Ett av tankfartygen i order använder metanol som bränsle. Marinvest är delägare i fartyget som är på 49.000 dwt och konstruerat för skeppningar av metanol, kemikalier och petroleumprodukter. Det första av de två fartyg där Marinvest är delägare, Mari Couva, levererades i augusti i år. De är utrustade med den andra generationen av tvåtaktsmotorn MAN B&W ME-LGIM som kan använda både metanol och konventionella marina bunkeroljor som bränsle.
Batteri och hybrid
Förutom fartygen med dual fuel-maskiner ska två mindre fartyg utrustas med batterier för el- eller hybriddrift.
En förteckning över fartygen i order kan laddas ner här. Vi publicerar förteckningen i förhoppningen att all data är korrekt, men vi kan inte garantera detta. Vi är därför tacksamma för eventuella korrigeringar och kompletteringar från våra läsare!
[/flowy_subscriber_only]