Kategori: Ekonomi | Politik | Skeppsbyggnad

Ny vädjan om tilläggsfinansiering av tredje Oasis

STX ansöker om lån från finska staten för tilläggsfinansiering av en eventuell beställning på ett kryssningsfartyg av Oasis-typ från Royal Caribbean. Fartyget skulle i så fall byggas av STX Finland i Åbo. Regeringen förkastade i slutet av november ett finansieringspaket.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]et.

– Vi har begärt att staten på nytt skulle överväga finansieringslösningen. STX vill inte ha varvsstöd eller finska staten som varvets ägare. Vi har ansökt om ett driftkapitallån på några tiotal miljoner euro för att få finansieringspaketet klart, sade Åbovarvets chef Jari Anttila till tidningen Turun Sanomat.

Idag kräver Mikko Mäenpää, ordförande för tjänstemännens fackförbund STTK, i ett uttalande att staten beviljar tilläggsfinansieringen på EUR 50 miljoner till STX så att beställningen kan tryggas.

Han understryker att det är helt normal praxis att bevilja lån vid fartygsbeställningar och att lånet betalokas tillbaka vid leveransen.

– För en beställning av den här storleksklassen är det fråga om en relativt liten tilläggsfinansiering. Det finns garantier och ränta skulle betalas. Vi bör dessutom ta i beaktande att mer står på spel än att enbart förlora en fartygsbeställning. Varvsklustret är av tradition en hörnsten i Finlands export. Strängare miljöbestämmelser och öppningen av nya sjöleder mellan Europa och Asien ger finländsk varvsindustri nya tillväxtmöjligheter även i framtiden, säger Mäenpää.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]