Ny Titantic kan bli första av fyra Kina-byggda kryssningsfartyg

Ett nybildat australiskt rederi vid namn Blue Star Line Ltd uppges ha skrivit intentionsavtal med kinesiska Jinling-varvet om byggande av fyra kryssningsfartyg, varav ett som skall bli en replika av Titanic utseendemässigt, men med dieselmaskineri och en ny undervattenskropp med bulb, större roder och thrustrar.Bakom satsningen står Australiens femte rikaste man, Clive Palmer, som uppges ha en förmögenhet motsvarande runt 35 miljarder kronor.Jungfruturen planeras till 2016 och skall följa originalet i kölvattnet över Atlanten, från England till New York. För att inte replikan skall drabbas av samma öde som föregångaren meddelar den något excentriske Palmer att han har bett den kinesiska flottan ställa upp med ett eskortfartyg.Planerna får nog en del amerikanska ögonbryn att flytta norrut och då inte bara inför möjligheten att se ett kinesiskt örlogsfartyg segla förbi Frihetsgudinnan. Den kontroversielle Palmer har byggt sin förmögenhet inom gruvindustrin. Hans planer på att öppna en ny kolgruva vid namn China First och världens största kolutskeppningashamn mitt i världsarvsreservatet Stora Barriärrevet har fått miljörörelsen att gå i taket. Det fick Clive Palmer, som för övrigt avser kandidera till det federala parlamentet, att gå ut i pressen och anklaga CIA för att finansiera Greenpeace-kampanjen mot gruvan. Enligt Palmer skulle skälet vara att CIA jobbar för att ta kol, förlåt kål, på den australiska gruvindustrin och därmed göra amerikanska kolgruvor mer konkurrenskraftiga.Han har också orsakat folkstorm bland sportentusiasterna på Guldkusten. Med Palmer som ägare blev fotbollslaget Gold Coast United ett av topplagen i den australiska ligan, men på ett par år lyckades Palmer genom kontroversiella beslut – som att helt plötsligt göra en 17-åring debutant till lagkapten, sparka tränaren, straffa publiken genom att helt sonika stänga alla läktare utom en för hela säsongen efter ett bråk utanför stadion, och vägra skriva spelarkontrakt på mer än ett år – skrämma bort både fans och spelare samt få fotbollsförbundet att dra in elitlicensen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]