[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]te investeringar i Vasa.
Den nya short sea-terminalen i Vasa, som togs i bruk i september, mäter till ytan 3.300 kvadratmeter och kommer att betjäna fartyg som går på trafik till hamnar i Europa. Kvarken Ports är det gemensamma hamnbolaget för Umeå och Vasa och dess målsättning är också att främja etableringen av en regelbunden linjetrafik till kontinenten.
En mångsidigare hamn
Bakom satsningen i Vasa står transport- och speditionsverksamheten Backman-Trummer.
– För oss är det av största betydelse att hamnens mycket positiva utveckling fortsätter och vi vill med den nya terminalen bidra till att verksamheten i hamnen blir ännu mångsidigare. Det faktum att terminalen redan efter de första veckorna varit fullbelagd påvisar potentialen för hamnen i Vasa, säger Bernt Björkholm, direktör på Backman-Trummer i ett pressmeddelande.
Regelbunden linjetrafik
Kvarken Ports har skrivit ett långt avtal med Backman-Trummer gällande markhyran.
– Vi är mycket nöjda över att Backman-Trummer investerar i hamnen i Vasa. Den nya terminalen stöder hamnens utveckling och möjliggör för ännu bättre import- och exportmöjligheter för regionens industri. I och med den nya terminalen stiger servicenivån i hamnen ytterligare och vi är ett steg närmare etableringen av en regelbunden linjetrafik till Europa, konstaterar Matti Esko, vd för Kvarken Ports.
Nya kranar
Andra betydande investeringar i Vasa är införskaffandet av två mobila kranar med 100 tons lyftkapacitet vardera, förstärkningen av Vasklotbron samt upprustning av järnvägsspåret till hamnen.
[/flowy_subscriber_only]