Fotograf: Maersk Line

Kategori: Fartygsutrustning | Haveri

Ny teori om Emma Maersk

En grupp experter från rederiet, underleverantörer, klassen samt konsulter har nu samlats på varvet i Palermo och börjat närmare undersöka orsaken till att Emma Maersks maskinrum vattenfylldes när en av de aktra tvärmonterade propellrarna slets loss.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]propellrarna slets loss.

Haveriet inträffade i Suezkanalen och ännu finns ingen förklaring till varför propellern slets loss och orsakade det hål där vattnet började strömma in.

Varför maskinrummet vattenfylldes vet man heller inte, men enligt Shipping Watch finns det nu en teori som går ut på att genomföringarna för kablaget i skottet mellan maskinrummet och propellerrummet inte höll för trycket. Nu undersöks därför dessa på samtliga övriga sju fartyg i E-klassen.

Nu räknar rederiet med att det kommer att ta 2-4 månader innan Emma Maersk seglar igen.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]