Fotograf: Maersk Line

Kategori: Haveri | Fartygsutrustning

Ny teori om Emma Maersk

En grupp experter från rederiet, underleverantörer, klassen samt konsulter har nu samlats på varvet i Palermo och börjat närmare undersöka orsaken till att Emma Maersks maskinrum vattenfylldes när en av de aktra tvärmonterade propellrarna slets loss.

Haveriet inträffade i Suezkanalen och ännu finns ingen förklaring till varför propellern slets loss och orsakade det hål där vattnet började strömma in.

Varför maskinrummet vattenfylldes vet man heller inte, men enligt Shipping Watch finns det nu en teori som går ut på att genomföringarna för kablaget i skottet mellan maskinrummet och propellerrummet inte höll för trycket. Nu undersöks därför dessa på samtliga övriga sju fartyg i E-klassen.

Nu räknar rederiet med att det kommer att ta 2-4 månader innan Emma Maersk seglar igen.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.