Fotograf: Anna Lundberg/Lysekils hamn

Kategori: Hamn/Logistik

Ny storkund för Lysekils hamn

Lysekils hamn har skrivit kontrakt med storföretaget Tata Steel som ska frakta järnvägsräls från England via Lysekil till Trafikverket i Hallsberg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rafikverket i Hallsberg.

– Efter månader av förhandlingar har det landat i att de vill använda oss här i Lysekil. Och det är vi såklart väldigt hedrade över, säger Tor Carlsen, vd för Lysekils hamn.

Hoppas på fler kunder

Tata Steel är Europas näst största stålproducent och detta är företagets första affär i Sverige. Rälsen ska transporteras med fartyg från England – vilket, eller vilka, fartyg det blir är ännu inte bestämt. I Lysekil lastas de om till järnväg för vidare transport upp till Sannahed utanför Hallsberg.

– Jag hoppas att det här kan bli starten på något för oss. Det är en stor kund och vi får igång järnvägen i hamnen igen. Så förhoppningen är att fler kunder ska komma till, säger Tor Carlsen.

Inte orolig för Lysekilsbanan

Från hamnen ska godset fraktas på Lysekilsbanan, mellan Lysekil och Munkedal. Trafikverket har flera gånger varnat för att de ska lägga ner underhållet på banan. Men det är inget som oroar Tor Carlsen.

– Trafikverket har, samtidigt som de har hotat med nedläggning, uppmanat oss att hitta gods till banan. Nu har vi gjort det. Och det är dessutom gods som ska till Trafikverket. Så jag är inte orolig för Lysekilsbanan.

Första rälsleveransen är planerad till slutet av april.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Johan

    Grattis!
    Bara att hoppas att försäljning och ledning i hamnen inte klappar sig på magen alltför mycket. En ypperlig chans för något att bygga vidare på, och då krävs naturligtvis att man sonderar terrängen rejält samtidigt som man har detta projekt att ”stoltsera” med. Att vänta på att nästa storkund kommer springandes av sig självt lär inte fungera.
    Kör på och sitt inte still!

    • Håkan Smedja

      Ingen risk. LHAB har gått från kris till hoppfullt läge i en tid när hela Sveriges hamnnäring haft stora problem. Detta har inte skett utan hårt arbete på alla nivåer. Personal och ledning har genomgått ett stålbad. Stora underskott har gått över i blygsam vinst. Produktiviteten har ökat markant. Nu hoppas vi på fortsatt ökande volymer. Detta är en affär som främst vittnar om att en mycket stor internationell jätte litar på hamnens förmåga och kvalité. Inte med så stora volymer men med kvalificerad godshantering. Förhoppningsvis kan hamnen knyta fler nya kunder och hoppas på ökade volymer hos dem de har.

  • Håkan Smedja

    Ingen risk. LHAB har gått från kris till hoppfullt läge i en tid när hela Sveriges hamnnäring haft stora problem. Detta har inte skett utan hårt arbete på alla nivåer. Personal och ledning har genomgått ett stålbad. Stora underskott har gått över i blygsam vinst. Produktiviteten har ökat markant. Nu hoppas vi på fortsatt ökande volymer. Detta är en affär som främst vittnar om att en mycket stor internationell jätte litar på hamnens förmåga och kvalité. Inte med så stora volymer men med kvalificerad godshantering. Förhoppningsvis kan hamnen knyta fler nya kunder och hoppas på ökade volymer hos dem de har.

  • MJ

    Gött, Lycka till.

  • Karina Linnér, SMTF

    Lycka till Lysekil!

  • Mikael Andersson

    Tät Steel järnvägsräls till Lysekil och tågtransport till Sannehed utanför Hallsberg borde vara en bra grund för upprustning av järnvägen Lysekil-Munkedal!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]