Kategori: Passagerarsjöfart

Ny rysk färjeoperatör hoppas på statligt stöd

Ett rederi som kallar sig Russian Ferry Lines uppger sig inleda trafik på linjen St Petersburg–Kaliningrad med två snabbgående färjor.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]å snabbgående färjor.

Överfartstiden blir 14 timmar. Enligt uppgifter i ett pressmeddelande från Kaliningrads näringsministerium kommer rederiet att använda egna terminaler. I St Petersburg finns redan en egen kaj och i Kaliningrad kommer man att anlöpa Svetly eller Baltiysk.

Samma rederi planerar också trafik mellan Novorossiysk och Sochi vid Svarta havet. Rederiet har informerat myndigheterna i Kaliningrad om att det kommer att operera totalt sex färjor och den första av dem ska färdigställas i juli 2011 i Norge. Färjan får kapacitet för 1 200 passagerare och 64 lastenheter.

Den ryska affärstidningen Kommersant skriver däremot att Russian Ferry Lines skulle upprätthålla trafik på linjen St Petersburg-Kaliningrad endast under sommarsäsongen. Enligt tidningen skulle man använda en norskbyggd katamaran med kapacitet för 500 passagerare och 20–25 turistbussar eller 200–300 personbilar. Hyttplatser saknas.

Till en början skulle rederiet använda terminalen Sea Facade i St Petersburg, men planerar att bygga egen terminal i Kronstadt. Rederichef Aleksandr Petrovich säger till Kommersant att rederiet ägs av privatpersoner.

En analytiker kommenterar uppgifterna i Kommersant och tvivlar på att ett företag som är okänt på marknaden lyckas få ihop kapital för så stor investering. Samtidigt hoppas rederiet på att erhålla statligt stöd.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]