Ny roro-linje till Göteborg

Det nybildade rederiet North Sea RoRo drar igång en ny roro-linje mellan Göteborg och Killingholme på Englands östkust. Från och med den 24 januari kommer rederiet att göra tre turer i veckan. Bakom North Sea RoRo står logistikföretaget Ntex. Vd för North Sea RoRo är shippingveteranen Mårten Carlquist, tidigare chef för bland annat Transatlantics division Industriell sjöfart.För utomstående kan en ny Englandslinje te sig vansklig med tanke på de bistra ekonomiska tiderna på öriket med stort budgetunderskott, nedskärningar och lägre konsumtion. Men enligt Mårten Carlquist har rederiet redan vid uppstarten en stark kundbas.– Ja, vi har stora grundvolymer i och med Ntex kontaktnät. Och bara idag har det ringt många som är intresserade av linjen, så det ser väldigt lovande ut.Linjen kommer att trafikeras av de från Foreland Shipping inchartrade roro-fartygen Beachy Head och Longstone. Systerfartygen är byggda 2003 och har en kapacitet på 2.606 filmeter.– Vi har fått ett väldigt gott intryck av Foreland Shipping och timingen var perfekt då fartygen precis avslutat sina tidigare charterkontraktet. Fartygen passar bra in storleksmässigt för linjen och de har flacka ramper och breda filer. North Sea RoRo kommer inte att använda sig av roro-terminalen i Göteborg, utan av bilterminalen som drivs av Logent. Logent kommer att ansvara för all stuveriverksamhet i Göteborg samt vara agenter för linjen. När North Sea RoRo tog kontakt med Älvsborg RoRo som driver roro-terminalen var intresset ljummet. I januari i år var det tänkt att DFDS och C.Ports (systerbolag till rederiet Cobelfret) skulle ta över driften av terminalen. Men EU:s konkurrensmyndigheter har ännu inte lämnat klartecken. DFDS är det andra rederiet som driver trafik mellan Göteborg och England (Immingham och Tilbury). Alltså en direkt konkurrent till North Sea RoRo. Sjöfartstidningen har tidigare skrivit om kritiken mot det nya upplägget för roro-terminalen, där konkurrenter till DFDS och Cobelfret befarar att de kan komma att missgynnas. Thomas Ström, vd på Ntex, var en av dem som gav svidande kritik.– Jag har inte hört någon som är glad och tacksam över det nya upplägget, tvärtom. Jag kan förstå att andra redare inte vill kritisera övertagandet offentligt, man håller varandra gärna om ryggen och undviker bråk. Men vi speditörer som söker den mest effektiva och kostnadsmässiga transportlösningen förlorar på detta, helt klart. Monopol har aldrig varit bra varken för effektiviteten eller för att pressa kostnader, sa Thomas Ström vid en tidigare intervju med Sjöfartstidningen.Mårten Carlquist uttalar sig mer diplomatiskt, och menar att Logent var en självklar partner.– Logent var väldigt intresserade och levererade en helt annan prisbild än roro-terminalen, fördröjningen av EU-beslutet gör också att det känns lite osäkert med roro-terminalen. Sen är det klart att det är skönt att samarbeta med en oberoende partner, säger Mårten Carlquist.Dock kommer det förmodligen inte bli några större bilvolymer på den nya linjen. Som alltså kommer att anlöpa bilterminalen.– Fartygen är inte riktigt anpassade för att ta några större bilvolymer, så är det. Det kommer att bli mycket trailers, säger Mårten Carlquist.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.