Fotograf: Bent Mikkelsen

Kategori: RoRo

Ny roro-linje mellan Gävle och Raumo

I samarbete med hamnarna i Gävle och Raumo kommer Österströms, Euroports Finland och Stuveribolaget Gävle att öppna nya roro-linjen Route61 mellan hamnarna.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]Route61 mellan hamnarna.

Linjen byggs ihop med befintliga järnvägssystem mellan Gävle och kontinenten samt Raumo och Ryssland. Roro-fartyget Festivo med kapacitet för 1 100 filmeter inleder trafiken i början av maj 2011. Inledningsvis körs tre turer per vecka, men planen är att i ett senare skede fördubbla antalet avgångar.

Den nya trafiken marknadsförs av det gemensamma logistikbolaget Route61, som erbjuder helhetslösningar till industrikunder i Finland och Sverige. Samarbetspartnern Euroports är ett internationellt stuveribolag som äger Rauma Stevedoring Ltd. Johan Lantz, ansvarig för integrerad logistik på Österströms, berättar för Sjöfartstidningen att det framför allt är pappersindustrin kring Raumo som varit positiva till den nya linjen, men också stål- och pappersindustrin i Dalaområdet i Gävle.

– Det finns ett intresse av att hitta en ny länk över Östersjön. Vår tanke är att detta inte ska vara en traileroperation i första hand utan att det ska vara riktat till industrin, med integrerade logistiklösningar från dörr till dörr. Vi håller på att förhandla med industrikunder nu, framför allt på den finska sidan, om att ha en linje mot Sverige och de nordiska länderna och kanske även mot kontinenten på sikt.

Österströms har haft framgångar med sina integrerade logistikkoncept med bulkfartyg.

– Idén är att vi nu överför det här till roro, det här är vårt första roro-koncept, säger Johan Lantz.

Festivo byggdes av Karlskronavarvet 1979 som Baltic Press. Efter ett par års charter i Medelhavet är fartyget tillbaka i Sverige och har rustats upp med bland annat en fast ramp upp till väderdäck.

– Vi startar nu, kör över sommaren och ser hur trafiken utvecklar sig. Vi kommer förmodligen att byta till ett snabbare och större fartyg i fas två. Vi skulle kunna köra fem eller sex avgångar med Festivo, men då börjar en rullande tidtabell som blir väldigt tajt. Så vi börjar lugnt med tre avgångar från Raumo, tre avgångar från Gävle, säger Johan Lantz. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]