Fotograf: Polferries

Kategori: Hamn/Logistik | Passagerarsjöfart

Ny Polferries-färja Ystad–Świnoujście

Polferries satsar på trafiken mellan Skåne och Polen och har köpt en ny, större färja som ersätter den mindre färjan Wawel.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]en mindre färjan Wawel.

Polferries har köpt den 168 meter långa och 28 meter breda färjan Mazovia, som idag tisdag börjar trafikera linjen Ystad–Świnoujście. Den nya färjan har en kapacitet på 2.600 lastmeter för lastbilar och kan utöver det ta 100 personbilar.

Wawel som fram till idag trafikerat linjen har en kapacitet på 1.490 lastmeter, vilket betyder att lastkapaciteten ökar med 60 procent.

Uppfräschad

Mazovia byggdes 1996 i Indonesien som Gotland och har tidigare trafikerat såväl Nordsjön som Östersjön. Fartyget har de senaste åren tjänstgjort i Medelhavet och såldes i vintras till Polferries. I samband med ägarbytet bytte hon namn, fräschades upp och fick fler hyttplatser.

I fjol reste 1.775.083 passagerare från Ystad till Świnoujście i Polen och Rønne på Bornholm, vilket bidrar till att Ystad Hamn blivit Sveriges tredje största färjepassagerarhamn.

Även antalet lastfordon och godsvolymen har de senaste åren nått nya rekordnivåer.

Nöjd vd

Björn Boström, VD för Ystad Hamn Logistik AB, är glad över att Polferries satsar på en utökad trafik till Ystad och välkomnar Mazovia till hamnen.

– Det visar på linjen Ystad–Świnoujścies styrka. Ystad är ju en naturlig port till Polen och vidare ut i Centraleuropa, konstaterar han i ett pressmeddelande.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Dennis Revheden

    Åkte premiärturen som fotpassagerare och jag tycker Mazovia är helt ok. Stora fria ytor och stort soldäck. Vad som inte är så lyckat är att man i Ystads hamn fortfarande envisas med att hänga döda måsar som fågelskrämmor på kajerna. Ger inget gott intryck. Skärpning!!

    • Claes G Kristensson

      Det låter väldigt bra med Mazovia så det får bli en premiärtur senare i sommar när vädret blir lite bättre. Samma dag som Mazovias premiäranlöp uppmärksammade jag att den franska superlyxkryssaren Le Boréal även låg i Ystads hamn och faktiskt alldeles i närheten av Mazovia. Le Boréal verkade vara lika lyxig som man hört talas om så synd att man inte kunde kika lite närmre på henne när hon nu var i Ystad.

  • Anonymous

    Ja Ystad har världens största landelsanläggning men polentrafiken klarar inte ekonomiskt att bygga om sina färjor för att kunna tempot elen. Detta är pinsamt för hamnledningen då de inte kan styra över detta och hamnen kan förlora sitt miljötillstånd. Förra färjan hade för mycket utsläpp och denna lär ha svårt att klara utsläppsmålen. Men ställs det inga krav blir det ingen landel.
    Hamnen i Ystad måste vara den mest felplacerade i Sverige.

  • jonny Jönsson

    Den är inte anpsssad för att kunna ta emot land el.
    Hoppas att den blir det omgående. Det var ju därför den ersatte Vavel. Varför satsar Ystad på godstrafik?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]