Stena Elektra.

Fotograf: Stena Line

Kategori: Färjetrafik | Miljö

Ny plan ska snabba på Stena Lines klimatarbete

Stena Line ökar takten i arbetet för att bli fossilfria och presenterar en plan för att minska sina koldioxidutsläpp med 30 procent fram till 2030. Bland annat ska rederiet introducera det fossilfria fartyget Stena Elektra på linjen Göteborg–Fredrikshamn.
Stena Line fortsatte att minska sina totala koldioxidutsläpp under 2020, uppger rederiet i ett pressmeddelande. Nu meddelar Stena Line att man också sätter ett nytt delmål i arbetet att bli helt fossilfria senast 2050. Till 2030 ska Stena Line ha minskat sina koldioxidutsläpp med 30 procent.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]redrikshamn.”} /–>

Stena Line fortsatte att minska sina totala koldioxidutsläpp under 2020, uppger rederiet i ett pressmeddelande. Nu meddelar Stena Line att man också sätter ett nytt delmål i arbetet att bli helt fossilfria senast 2050. Till 2030 ska Stena Line ha minskat sina koldioxidutsläpp med 30 procent.

– Vår ambition är att leda utvecklingen mot en fossilfri sjöfart och hållbara transporter på havet. Då krävs det att vi på sikt också bryter fossilberoendet och börjar minska våra totala utsläpp, inte bara blir mer effektiva per segling. Därför väljer Stena Line nu att sätta det ambitiösa målet att minska våra totala koldioxidutsläpp med 30 procent till 2030, för i slutänden ska de ner till noll, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson, ledamot i Regeringens Elektrifieringskommission, i pressmeddelandet.

Fyra nyckelområden

Rederiet pekar ut fyra nyckelområden för att uppnå sina klimatmål:

  • Elektrifiering av sjöfarten, där Stena Line senast 2030 ska sätta in den fossilfria färjan Stena Elektra att med endast batterikraft trafikera Göteborg och Fredrikshamn. Även elektrifieringen av hamnsidan fortsätter, uppger bolaget.
  • Investering i alternativa bränslen, där Stena Line undersöker flera alternativa bränslen såsom vätgas och bränsleceller. Under 2021 är ett test planerat med metanol som återvunnits från ståltillverkning.
  • Modernisering av fartygsflottan. Bland annat har tre nybyggda färjor av typen E-Flexer börjat trafikera Stena Lines linjer under 2020. Fartygen är 30 procent mer energieffektiva än tidigare fartyg och förberedda för att konverteras till gas- eller metanoldrift. Under 2022 levereras ytterligare två E-Flexer av förlängd typ.
  • AI assistans ombord. Under 2020 installerades Stena Fuel Pilot på fem färjor i trafik mellan Sverige och Tyskland respektive Sverige och Danmark. Planen är att AI-assistenten ska finnas på samtliga fartyg inom två år.

”Utforskar morgondagens bränslen och teknik”

– Vi arbetar parallellt med att minska vår bränsleförbrukning och våra utsläpp, samtidigt som vi utforskar morgondagens bränslen och teknik, säger Erik Lewenhaupt, hållbarhetschef på Stena Line, i pressmeddelandet och fortsätter:

– De viktigaste orsakerna till minskningen under 2020 är att vi introducerat tre nybyggda energieffektiva fartyg av modellen E-Flexer på Irländska Sjön, introducerat grön landström vid hamnuppehåll i Kiel samt att flera fartyg som trafikerar mellan Sverige, Danmark och Tyskland blivit utrustade med AI-assistenten Stena Fuel Pilot som hjälper våra kaptener att segla på det mest energieffektiva sättet.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]