Fotograf: Stena RoRo

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Ny order på Stena E-Flexer

Det sjätte fartyget av typen Stena E-Flexer chartras ut till Brittany Ferries för tio år och får LNG-drift.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] år och får LNG-drift.

Stena RoRo deklarerar sin andra option och beställer ytterligare en ropax-färja av E-Flexer-typ från Avic International i Kina. Samtidigt blir detta det andra fartyget i serien som chartras ut till Brittany Ferries.

Nybygget får kapacitet för 3.100 filmeter fordon och 1.000 passagerare.

Två optioner kvar

E-Flexer nummer sex blir det första fartyget i serien som utrustas för LNG-drift. Leveransen är planerad till hösten 2021. Stena RoRo har därefter två optioner kvar vid det kinesiska varvet.

Det nyligen beställda fartyget ska tillsammans med det tidigare beställda systerfartyget sättas i trafik mellan Portsmouth och Bilbao och Santander.

Flexibilitet

Förutom de två fartygen som chartras ut till Brittany Ferries kommer ett fartyg att chartras ut till DFDS för trafik på Engelska kanalen. Tre fartyg ska gå i trafik för Stena Line på Irländska sjön.

– Dessa fartyg har designats för att uppfylla våra kunders krävande standard gällande både operationell effektivitet och miljö. Stena E-Flexer-klassen är designad för att erbuda högsta möjliga flexibilitet vad gäller framtida bränslen och Brittany Ferries har valt LNG för detta fartyg, säger Per Westling, vd för Stena RoRo AB.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]