Fotograf: Total

Kategori: Tank

Ny LNG-tanker genom Nordostpassagen

Sovcomflots isbrytande LNG-tankfartyg Christophe de Margerie har utfört sin första transport av LNG mellan Norge och Sydkorea genom Nordostpassagen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]a genom Nordostpassagen.

Efter att ha tagit en last för Total Gas & Power vid Snövit LNG exportterminal utanför Hammerfest inledde den nybyggda LNG-tankern Christophe de Margerie sin resa genom Nordostpassagen den 29 juli. Den 31 juli passerades Cape Zhelaniya och fartyget kom därmed in i Nordostpassagen. Resan genom själva Nordostpassagen tog sex och ett halvt dygn och gick på norra sidan om de Nysibiriska öarna. Christophe de Margerie anlände till Boryeong in South Korea den 16 augusti.

Halva tiden

Enligt Total är Christophe de Margerie det första LNG-tankfartyget som utan isbrytareskort tagit den norra sjövägen. Vidare uppger Total att man via Berings sund kan nå destinationer i Asien på 15 dygn, jämfört med 30 dygn via Suezkanalen.

CHNL (Centre for High North Logistics) Information Office uppger att transittiden för Christophe de Margerie var en av de kortaste och endast jämförbar med den passage som den ryska atomisbrytaren 50 Let Pobedy gjorde i augusti 2016. I Nordostpassagen höll tankern en genomsnittlig fart mellan 11 och 16 knop.

Dop i St Petersbug

Christophe de Margerie har byggts av Daewoo Shipbuilding Marine Engineering i Sydkorea för det ryska rederiet Sovcomflot och seglar under Cypernflagg. Hon levererades i slutet av mars 2017 och döptes i St Petersburg den 3 juni. Närvarande vid dopet var även Rysslands president Vladimir Putin.

Fartyget har fått sitt namn efter Totals förre koncerndirektör, som innehade en viktig roll i utvecklingen av Yamal LNG-projektet.

Kraftigt maskineri

Tankern är på 80.200 dwt och har diesel-elektriskt maskineri med effekten 64,35 MW. Som bränsle används avkok av LNG-lasten eller traditionell bunkerolja. Framdrift sker med tre Azipod-propelleraggregat med den totala effekten 45 MW. Fartyget är en så kallad ”Double Acting Tanker” (DAT), och går genom svårforcerad is med aktern före.

Sovcomflot uppger att Christophe de Margerie har isklass Arc7 som är den högsta bland handelsfartyg. Tankern kan bryta upp till 2,1 meter tjock is utan isbrytarassistans.

Lastkapaciteten är 172.600 kubikmeter LNG. Aker Arctic har deltagit i utvecklingen av denna fartygstyp som kallas Yamalmax. I öppet vatten har fartyget en maxfart på 19,5 knop.

Prototyp

Sovcomflot uppger att Christophe de Margerie är prototyp i en serie på totalt 15 planerade arktiska LNG-tankfartyg för Yamal LNG-projektet som omfattar produktion, kondensering och marknadsföring av naturgas. I projektet ingår utveckling av gasfältet South Tambey på halvön Yamal. Infrastrukturen omfattar bland annat en LNG-anläggning och exportterminal i Sabetta på Yamal.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]