Halmstad får ett nytt veckovis anlöp av MSC från och med den 1 juni.

Fotograf: Hallands Hamnar

Kategori: Linjesjöfart

Ny linjetrafik till Halmstad

MSC har valt att lägga till Halmstad i sin slinga från Antwerpen till Köpenhamn. Första anlöpet sker torsdagen den 1 juni,  därefter kommer rederiet till hamnen varje vecka.
Enligt ett pressmeddelande från Hallands Hamnar beräknas MSC:s nya linjetrafik i Halmstad ge ett positivt volymtillskott på cirka 25 procent utöver den trafik som containerrederierna CMA CGM och Unifeeder redan bedriver i hamnen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]

Enligt ett pressmeddelande från Hallands Hamnar beräknas MSC:s nya linjetrafik i Halmstad ge ett positivt volymtillskott på cirka 25 procent utöver den trafik som containerrederierna CMA CGM och Unifeeder redan bedriver i hamnen.

Attraktivt för lokala näringslivet

MSC:s slinga utgår från bolagets logistikcentrum i Antwerpen och anlöper även Köpenhamn. Det är framför allt hem- och elektronikprodukter, samt produkter från dagligvaruhandeln, återvunnet gods och skogsprodukter som kommer att transporteras. En stor del av dessa varor lastas om i europeiska hamnar för vidare transport till kontinenten.

– Det här är ett positivt tillskott till vårt erbjudande i containersegmentet där vi nu kan addera ytterligare ett rederi med hög kapacitet och god service till våra befintliga samarbeten, säger Henrik Nanfeldt, produktionschef på Hallands Hamnar AB i ett pressmeddelande och fortsätter: 

– Utbudet av rederier som anlöper Halmstad är attraktivt för företagarna i regionen och ger näringslivet utökade import- och exportalternativ när de får tillgång till MSC:s breda linjenätverk av destinationer globalt, säger han.

Effektiv och hållbar produktion 

Under de närmaste åren sker en massiv satsning på hamnlogistik i Halmstad för att utveckla och stärka infrastrukturen i och runt hamnen med bland annat ny järnvägsinfrastruktur, samt en stegvis övergång till ektrifierade maskiner och utrustning i hamnen. 

– Vi står väl rustade för att hantera anlöp av den här kapaciteten i vår verksamhet och erbjuder en effektiv och hållbar produktion. Tillsammans med planerade investeringar på järnvägssidan och med vårt digitala föraviseringssystem för åkerier har vi också skapat förutsättningar för en effektiv access till hamnen, säger Henrik Nanfeldt i pressmeddelandet.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]