Ny hamnstruktur i Stockholmsregionen föreslås

Ny djuphamn i Nynäshamn samt Stockholms hamn som renodlad färje- och kryssningshamn. Det är två av förslagen i den utredning om Stockholmsregionens framtida hamnstruktur som presenteras i dag.

Utredningen har tillsatts av Stockholms Stad för att utreda framtidens gods- och persontransporter i den växande Stockholmsregionen. Utredaren Bo Malmsten föreslår att regionens containertrafik koncentreras till Nynäshamn medan Värtan och Frihamnen renodlas för färjor och kryssningsfartyg. Djuphamnen i Nynäshamn ska kunna ta emot de fartyg som p.g.a. sin storlek inte kan navigera genom Stockholms skärgård. Utredningen föreslår även att Södertälje hamn tas över av Stockholms Hamnar.

– Tre av fyra hamnar i regionen drivs av samma bolag, det vore lämpligt att alla drevs av samma, säger Stockholms hamnchef Christel Wiman. Södertälje hamn ska snart presentera en egen utredning om sin framtid och jag tror inte de tänker att ”ensam är starkast”.

Oljehamnen på Loudden ska enligt tidigare beslut avvecklas 2011, men utredningen tror inte att man kan hitta en permanent lösning på oljehanteringen i regionen till dess. Bo Malmsten föreslår att Bergs oljedepå i Nacka tar över tills även den avvecklas 2019. Färje- och ro-ro-trafiken till Finland och Estland ska även i fortsättningen gå från Kapellskär.

I och med att containertrafiken flyttar från Stockholm kan 10.000 bostäder och arbetsplatser för 30.000 personer byggas, men Stockholms Handelskammare är kritisk till förslaget om att begränsa hamnverksamheten.

– Vi är kritiska till att utredningen inte motsätter sig att man tränger in stora bostads- och arbetsplatsområden i Stockholms hamn, säger vice vd Jan Sandberg. Handeln, resorna och transporterna i Östersjöområdet växer kraftigt, därför är det extra viktigt för regionens näringsliv att hamnen tillåts att utvecklas.

Handelskammaren motsätter sig också nedläggningen av Loudden, men stödjer förslagen om att flytta containerverksamheten, uppföra en ny kryssningsterminal samt en kombinerad kryssnings- och färjeterminal.

Christel Wiman säger att många varit positiva till utredningsförslaget, men innan man kan få något positiv besked från politikerna ska det ut på remiss. I Nynäshamn är planeringen emellertid redan igång. I bästa fall kan den första kajen vara klar om drygt tre år.

Anna Ljunggren

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]junggren[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]