[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]t pressmeddelande. Pendeln, som inledningsvis kommer att avgå en dag i veckan i vardera riktning, driftas av speditionsbolaget First Row Shipping & Logistics.
– Vi ser ett jättestort behov av den här pendeln och vi har hittat flöden som vi knappt visste existerade som vill åka med. Det fantastiska med just Umeå är att godset är så diversifierat, med många aktörer som skapar en bred mix av framför allt industriell export, säger Nikolas Rowland, vd på First Row Shipping & Logistics.
Tåget har kapacitet att transportera 68 containers och lämnar Göteborg på förmiddagar på fredagar. På lördag morgon ankommer det i den nyligen invigda godstågsterminalen i Umeå där det lastas med södergående gods innan avgång mot Göteborgs hamn igen samma kväll. Tåget ankommer sedan direkt i APM Terminals containerterminal på söndagen där anslutande fartyg väntar med direktavgångar till bland annat Asien och USA, uppger Göteborgs hamn.
Regelbundna och tillförlitliga kopplingar från Norrland till Göteborgs hamns direktlinjenät är viktiga för att snabbt få ut produkterna till kunderna, skriver hamnen. Enligt hamnens försäljningschef Claes Sundmark är norrlandstrafiken är ett av loken som driver på utvecklingen med allt större järnvägsvolymer i hamnen.
– Det finns flera förklaringar till det. Ökat fokus på klimatsmarta transporter är en viktig del, såväl som att kunderna ser att järnvägen är tillförlitlig och effektiv över tid. Och ju längre transportsträckan är, desto mer kommer järnvägen till sin rätt. Från hamnens perspektiv kan vi konstatera att ökad norrlandstrafik också stärker hamnen som garant för näringslivets access till omvärlden.
[/flowy_subscriber_only]