Med Kardonbanan kommer godshanteringen till Norrköpings hamn att effektiviseras.
Nästa år är det byggstart för Kardonbanan, en ny elektrifierad järnväg mellan Södra stambanan vid Åby och Norrköpings hamn.
Ökade godsvolymer
Syftet med Kardonbanan är att effektivisera hanteringen av gods och att öka andelen gods som fraktas på järnväg.
– För hamnen innebär det här kortare och miljövänligare transporter för gods på järnväg till och från Pampushamnen. Det innebär att Norrköpings hamn kan erbjuda en effektivare hantering vilket ger en bättre lösning för våra kunder, säger Ola Hjärtström, marknadschef på Norrköpings Hamn, i ett pressmeddelande.
Klart 2018/2019
Järnvägsprojektet är ett led i ett paket av infrastrukturåtgärder där farleden har byggts ut med kapacitet för de allt större fartyg som trafikerar Östersjön och där det även planeras för en ny väganslutning mellan hamnen och de stora Europa- och riksvägarna som passerar Norrköping. Kardonbanan är samfinansierat mellan Trafikverket och Norrköpings kommun. Enligt Trafikverket är planen att starta bygget av den nya godsjärnvägen under 2017 och att de första godstågen ska börja trafikera banan någon gång under 2018/2019.
Pampusterminalen växer
Samtidigt pågår utbyggnadsplanerna för Pampusterminalen på Händelö. Nya kajer och godsytor ska skapas och vattenområdet ska fördjupas. Detta efter att man lämnar den inre hamnen som kommer att bebyggas med bostäder. Ärendet är nu ute på samråd.