Fotograf: Cool Carriers

Kategori: Container | Hamn/Logistik

Ny direktlinje till Helsingborg

Cool Carriers börjar med veckoanlöp till Helsingborgs hamn, med fartyg från Ecuador och Dominikanska Republiken.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]artyg från Ecuador och Dominikanska Republiken.

Det svenska rederiet Cool Carriers är en ny kund för Helsingborgs Hamn och har beslutat att öppna direkttrafik till hamnen från Ecuador och Dominikanska Republiken. Något som kommer resultera i minst en veckas förkortade transittider, jämfört med nuvarande system där omlastning sker i andra Europeiska hamnar.

Främst bananer i lasten

– Framtidens transportlösningar kräver nytänkande och kreativitet där båda parter anpassar sig och tillsammans utvecklar lösningar. Det gäller att se möjligheter och hitta nya sätt och alternativa vägar för trafiken på en marknad som kan svänga fort. Vi har arbetat målinriktat för att skapa den nya slingan och att hoppa över en mellanlagring skapar ett attraktivt erbjudande för fruktimportörerna säger Michael Bergman, Line Manager på Cool Carriers, i ett pressmeddelande.

Cool Carriers har rötter i Salénrederierna men är idag ett dotterbolag till ryska Baltic Reefers. Lasten, som anländer till Helsingborg en gång i veckan, kommer främst bestå av organiskt odlade bananer.

Miljövänligare alternativ

Enligt hamnen och rederiet finns det också en viktig miljöaspekt med den nya linjen då lasterna tidigare lastats om i Rotterdam. Och därefter skeppats med lastbil upp till Helsingborg. Fartygen kommer anlöpa varje torsdag och därefter gå vidare till St Petersburg. När servicen är fullt utbyggd handlar det om cirka 100 containrar i veckan.

– Resultatet vi får efter nära samarbete med Cool Carriers är något helt nytt. Helsingborgs Hamn får ett nytt veckoanlöp och det är det första gången vi får direkttrafik från Ecuador och Dominikanska, vilket känns extra roligt och det ska bli spännande att se utvecklingen, säger Nicklas Romell, försäljningschef i Helsingborgs Hamn.

I och med detta befäster Helsingborgs hamn sin position som Nordens största hamn för frukt och grönt.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Berit Blomqvist

    Härligt glada nyheter! Bra Cool Carriers!

  • Ingvar Bergman

    Börjar det inte bli fullt i Västhamnen ? Tillfredsställande dock att oceanfartygen letar sig in i Baltic. Ett rejält exempel är ju en av Maersk’s slingor från Far East, som bl annat anlöper Gdansk dit snart också G6-alliansen är på väg. En orsak till direktanlöpen i Baltic är överkapaciteten i den översjöiska trafiken – genom att låta oceanfartygen komma upp hit, förlänger man rundresan och kan vara ett alternativ till uppläggning. Det gäller att ha tillräckligt med 0,1% bunker ombord i våra SECA-vatten! Någon som inte är särskilt glad över utvecklingen är troligen Unifeeder, som inte bara ser oceanfartygen fortsätta förbi NC-omlastningshamnar, utan också att en del oceanrederier etablerar egna feeders. Deras lastunderlag torde påverkas negativt.

    Jag håller med min namne på Cool Carriers – utvecklingen får inte gå i stå utan nya grepp och lösningar måste till. Men jag undrar som sagt, börjar det inte bli trångt i Västhamnen och finns det utrymme för förseningar och inte enbart när allt rullar på enligt turlistorna, vilket det ju inte alltid gör ?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]