[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]tal plattform, erbjuds kunderna till Göteborgs hamn godsspårning i realtid. Den nya plattformen, som har fått namnet Port Optimizer Track & Trace, släpps nu i oktober, skriver APM Terminals i ett pressmeddelande.
– På APM Terminals ser vi stor efterfrågan på ytterligare transparens i logistikkedjan och vi är därför glada över att få möjlighet att stärka erbjudandet till kund tillsammans med Göteborgs Hamn AB och partners i godsnavet, säger Magnus Lundberg, kommersiellt ansvarig på APM Terminals Gothenburg, i pressmeddelandet. Han fortsätter:
– Oavsett var i landet våra kunder befinner sig, kan de genom den nya plattformen enkelt och smidigt följa sitt gods från att containern lossas vid kajen i Göteborg, till att den ankommer till närmaste inlandsterminal. Det skapar goda förutsättningar att planera sin logistikkedja, vilket möjliggör både kostnads- och klimatbesparingar.
Joseph Sandwing, Head of Digital Business Transformation på Göteborgs Hamn AB säger i samma pressmeddelande att tack vare att APM Terminals och andra samarbetspartners har delat med sig av data har man lyckats implementera plattformen på relativt kort tid.
– Gemensam strävan mot ett effektivt transportflöde och hög kundleverans, är en hörnsten i utvecklingen mot att bli en ännu smartare digitalt integrerad hamn.
Den digitala övergången startade redan för två år sedan då den uppskattade spårningstjänsten Track & Trace lanserades på APM Terminals Gothenburgs hemsida.
– Port Optimizer Track & Trace utgör ett komplement till vår ursprungstjänst via apmterminals.com. Vi kommer fortsätta arbetet med att interagera med flera tillgängliga plattformar, exempelvis Tradelens och vår egen API-store, för att erbjuda våra kunder olika möjligheter till pålitlig överblick över viktiga delar av leveranskedjan, avslutar Magnus Lundberg.
[/flowy_subscriber_only]