Ny design för containerfartygsjätte på 13.000 TEU

Germanischer Lloyd, GL, och Hyundai Heavy Industries (HHI) har tagit fram en ny design för ett containerfartyg på 13.000 TEU och varvet är nu berett på att ta emot beställningar. Fartyget blir 382 meter långt, 54,2 meter brett och får ett djupgående på 13,5 meter. På däck lastas containrar i 21 rader och i 19 rader i rummen. Farten blir 25,5 knop. Nytt är att fartyget får dubblerad framdrivning med två huvudmaskiner på 45.000 kW vardera, eftersom de största 14-cylindriga motorerna inte räcker till och en 16-cylindrig skulle bli allt för stor. Två propellrar blir det också då HHI bedömer att man kommit till vägs ände när det gäller storleken på propellrar (9,5 meter i diameter och en vikt på 110 ton). Maskinrum och däckshus separeras också och det senare placeras förut. Detta gör att man uppfyller nya Solas-krav på fri sikt från bryggan, att behovet av ballast minskar och lastkapaciteten ökar.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]