Kategori: Fartygsaffärer | Tank

Nummer ett kommer som nummer två

Donsötank har idag tagit över sitt andra fartyg för året. Soley-1 får namnet Solando och svensk flagga i aktern.

Roger Nilsson gjorde upp det sista i affären i Istanbul och såg till att alla papper kommer in till Sjöfartsregistret på Transportstyrelsen Norrköping. Strax efter kunde befälhavare Jan Gustafsson, anställd av Donsötank sedan 1981, hissa den svenska flaggan.

Solando är systerfartyg till Solero som Donsötank tog över för ett par veckor sedan. Donsötanks besättning har anlänt till El Ferrol i norra Spanien och ska nu bekanta sig med sitt nya fartyg.

– Det blir samma upplägg som med den andra, vi ska köra ett tag innan vi gör någonting med fartyget, säger Henrik Lorensson på Donsötank.

Rederiet har därmed ersatt den i vintras sålda Navigo och Bro Sincero som helt togs över av Maersk efter att tidigare ägts gemensamt av Donsötank och Broström.

Solando är 149,95 meter lång, 23,4 meter bred och liksom Solero byggd 2009 i Turkiet. Dödvikten är 19.992 ton och en maskin från MAN B&W som levererar 6.917 kW ger en marshfart på 14 knop och en toppfart på 15. Fartygen är IMO tankers av klass två och har finsk/svensk isklass 1A.