Almirante Storni lastar ombord virkeslasten i Lysekil.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Hamn/Logistik | Haveri

Nu lastas virket ombord på Almirante Storni

Historien om det branddrabbade bulkfartyget Almirante Storni har inte fått sitt slut ännu. Efter att ha reparerats på varv i Turkiet ligger fartyget nu i Lysekil för att under sommaren lasta ombord virkeslasten igen.
Hela hamnområdet i Lysekil luktar sågat virke. Hundratals, kanske tusentals paket ligger på olika platser i väntan på att lastas ombord på bulkfartyget Almirante Storni. Men med bara en hamnkran och fartygets egna kranar är det långt ifrån en snabb procedur att lasta ombord de enorma mängderna med virke. Paketen lastas i en takt av bara ett eller ett par paket åt gången.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ue,”className”:”wp-embed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”} –>

Hela hamnområdet i Lysekil luktar sågat virke. Hundratals, kanske tusentals paket ligger på olika platser i väntan på att lastas ombord på bulkfartyget Almirante Storni. Men med bara en hamnkran och fartygets egna kranar är det långt ifrån en snabb procedur att lasta ombord de enorma mängderna med virke. Paketen lastas i en takt av bara ett eller ett par paket åt gången.

– Lasten ska inspekteras paket för paket av de olika försäkringsbolagen som är involverade. Det är en orsak till att det tar lite längre tid än normalt. Sedan är vi ingen virkeshamn i den bemärkelsen så det går inte lika snabbt, säger Peter Eriksson, Operations Manager på SDK Shipping AB som driver hamnen i Lysekil. 

Det var den 4 december förra året som branden började i virkeslasten ombord på fartyget som då låg ankrat utanför Göteborg. Det inledde en av de största brandsläckningsoperationerna på svenskt vatten i modern tid. Efter att branden pågått i lasten under en veckas tid utan att kunna släckas, begärde fartyget att få gå in till nödhamn.

Efter beslut från Transportstyrelsen fick Almirante Storni anlöpa Göteborgs hamn och Skandiahamnen, dit fartyget ankom den 11 december. Där kunde branden slutligen släckas och den brandskadade delen av lasten lossas. Efter att enklare reparationer av fartyget hade utförts lämnade Almirante Storni Göteborg efter jul- och nyårshelgerna för att gå till Lysekil där den återstående delen av lasten lossades, vilket var omkring 32.500 kubikmeter virke. 

Almirante Storni vid kaj i Lysekil. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

I februari var fartyget tömt och Almirante Storni satte kurs mot varvet i Tuzla, Turkiet, där hon reparerades under ett par månader. I början av juni kom fartyget tillbaka till Lysekil för att lasta ombord lasten igen.

– Mig veterligen ska virket vidare till den slutkund som det var avsett för. Ett mindre parti av lasten såldes av här och gick iväg med lastbil, men resten ska till slutkunden, säger Peter Eriksson.

Orsaken till att lasten blivit kvar i Lysekil och att samma fartyg tar ombord den igen kan Peter Eriksson bara spekulera om.

– Jag vet inte bakgrunden till det, men det lär ju finnas en kontraktsmässig del i det där rederiet förbundit sig att leverera de här varorna. Sedan är det förmodligen också en försäkringsfråga där det underlättar att man inte byter fartyg, säger han.

Hur lång tid lastningen kommer att ta är ovisst, men omkring 30 personer arbetar med lastningen under veckodagarna. En gång per vecka måste fartyget lämna kajen på Grötö för att ge plats åt Sea Cargos rorofartyg SC Ahtela som anlöper på onsdagar.

– Då får hon lägga sig på fjorden. Men vi kämpar på med lastningen och hoppas att vi blir klara någon gång i slutet på juli eller i början på augusti, säger Peter Eriksson.

Sedan i december arbetar Statens haverikommission med en utredning av möjliga orsaker till att branden uppstod. När den utredningen är färdig är oklart.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]