Ever Given under bärgningen i Suezkanalen.

Fotograf: Foto: Boskalis

Ever Given har lämnat Suezkanalen

Totalt 106 dagar efter den ödesdigra grundstötningen mitt i Suezkanalen har nu det 400 meter långa containerfartyget Ever Given återupptagit sin resa mot Europa, det under onsdagen.
Det var den 23 mars i våras som Ever Given grundstötte i Suezkanalen och ställde sig på tvären, vilket blockerade all trafik genom kanalen och därmed påverkade hela den globala världshandeln i över en vecka. Efter att fartyget dragits loss har det legat för ankar på Great Bitter Lake i väntan på att den egyptiska kanalmyndigheten Suez Canal Authority, SCA, fartygets ägare och försäkringsbolag skulle komma överens om kompensationen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] färdades långt över lämplig hastighet.”>Ever Given grundstötte i Suezkanalen och ställde sig på tvären, vilket blockerade all trafik genom kanalen och därmed påverkade hela den globala världshandeln i över en vecka. Efter att fartyget dragits loss har det legat för ankar på Great Bitter Lake i väntan på att den egyptiska kanalmyndigheten Suez Canal Authority, SCA, fartygets ägare och försäkringsbolag skulle komma överens om kompensationen.

Ever Given anslöt som sista fartyg till en nordgående konvoj vid lunchtid under onsdagen och assisterades av två bogserbåtar. Destinationen är Port Said där fartyget enligt Wall Street Journal kommer att genomgå ytterligare säkerhetskontroller innan det kan fortsätta resan mot Europa och Rotterdam samt Felixstowe med lasten som består av 18.300 containrar.

I samband med att fartyget lämnade Suez hölls en ceremoni där SCA och representanter för fartyget undertecknade det avtal som möjliggjorde fartygets frigivning. Under förhandlingarna mellan SCA och fartygets japanska ägare Shoei Kisen och dess försäkringsbolag, krävde den egyptiska kanalmyndigheten initialt mer än 900 miljoner dollar i kompensation för bärgningen och uteblivna intäkter, en summa som senare sänktes till 550 miljoner dollar. Efter långvariga förhandlingar nåddes en förlikning mellan parterna. Under onsdagen meddelande Khalid Abubakr, en advokat som företräder SCA, att villkoren i avtalet kommer att hållas konfidentiella.

Yukito Higaki från skeppsbyggnaden Imabari, där Shoei Kisen är ett dotterbolag, tackade SCA i ett inspelat uttalande.

– Vårt företag har en stor fartygsflotta och kommer att fortsätta att vara en fast och lojal kund för Suezkanalen, vilket enligt vår åsikt fortfarande är en oumbärlig tillgång för internationell sjöhandel, sa han.

Omkring 15 procent av världens sjöfartstrafik passerar Suezkanalen. I kölvattnet av Ever Givers grundstötning har SCA börjat arbeta för att utvidga och fördjupa den sydligaste delen av kanalen och även utvidga en andra kanal längre norrut.

Orsaken till Ever Givens grundstötning är enligt SCA att fartyget tappade förmågan att styra i ett ögonblick när vindarna var starka och sikten dålig, samt att det färdades långt över lämplig hastighet.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]