Fotograf: Svensk Sjöfart

Kategori: Miljö | Regelverk

Nu kommer NECA

Östersjön och Nordsjön kommer sannolikt att få NECA-status från och med 2021.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]atus från och med 2021.

Ett förslag har lämnats in till IMO från Helcom-länderna och nordsjöländerna om att Östersjön och Nordsjön blir NECA, utsläppskontrollområden för kväveoxider, från 2021. Förslaget kommer att läggas fram på IMO:s MEPC-möte i oktober.

Förslaget innebär också att NOx Tier III-kraven tillämpas på nybyggda fartyg kölsträckta från och med den 1 januari 2021.

– Området som det här kommer att täcka är samma som SECA, säger Fredrik Larsson, ansvarig för miljöfrågor på Föreningen Svensk Sjöfart, till Sjöfartstidningen.

Inte retroaktivt

Kravet sätts genom Marpol som är ett internationellt regelverk. Fredrik Larsson säger att det inte är samma dramatik i luften som inför SECA. Fungerande teknik för att avlägsna NOx ur avgaserna existerar och utvecklingen går snabbt framåt även inom detta område.

– En del av den tidigare oron har gällt om det ska gälla retroaktivt på existerande fartyg, men så är det alltså inte. Det som oroar oss är snarare att vi återigen får ett striktare regelverk i Östersjön och Nordsjön. Om vi hade fått det åtminstone i hela EU så hade det varit bra för miljön och inte fått en negativ inverkan på Sveriges konkurrenskraft.

Många fartyg

För närvarande krävs någon typ av påhängsutrustning för att klara de kommande NOx-kraven.

– Åtminstone till större maskiner behövs antingen en katalysator eller något liknande, men vi får vara tacksamma att vi har nästan fem års omställningstid, säger Fredrik Larsson.

Samtidigt påpekar han att väldigt många fartyg och båtar kommer att beröras av de nya bestämmelserna.

– De här reglerna gäller alla nybyggda fartyg med motorer med över 130 kW. Det kommer att beröra väldigt många fler fartyg än normalt när vi pratat IMO-regler.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]