Finansminister Magdalena Andersson presenterar vårbudgeten.

Fotograf: Regeringen

Kategori: Ekonomi

Nu kan staten ta 70 procent av lönekostnaderna

Från och med 1 maj går staten in och tar 70 procent av lönekostnaderna vid korttidspermitteringar. Det framgick av regeringens och januaripartiernas överenskommelse som presenterades i går eftermiddag. Men näringslivet är inte nöjt.

Under en tid har både näringslivet, oppositionspartierna och LO framfört krav på att det statliga stödet vid korttidspermitteringar ska höjas. Idag gäller att personal kan korttidspermitteras på 60 procent och ändå få 92 procent av lönen. 

Hörsammar kraven

Nu har regeringen hörsammat de kraven och tillåter arbetssänkningar ner till 80 procent. Därmed sänks företagens kostnader med 70 procent.

Liberalernas ekonomiskpolitiska talesperson, Mats Persson, sa på gårdagens presskonferens att de nya reglerna i kombination med de sänkta arbetsgivaravgifterna innebär att 85 procent av företagens kostnader lyfts bort. 

De nya reglerna gäller från 1 maj och tre månader framåt.

Kräver heltidspermitteringar

Näringslivet och oppositionen välkomnar de ökade subventionerna vid korttidspermittering men anser att det behövs heltidspermitteringer, det vill säga att staten tar 100 procent av lönekostnaderna för dem som permitterats på heltid.

Som svar på de kraven sa Mats Persson att företagen då, i kombination med de sänkta arbetsgivaravgifterna, skulle tjäna pengar på krispaketen.

Transportföretagen

Transportföretagen uttryckte tidigare idag i ett pressmeddelande att de nya reglerna givetvis är bra, men organisationen anser att betydligt mer effektiva åtgärder måste till för att jobb och företag ska behållas.

Finansminister Magdalena Andersson poängterade i en intervju i Ekot i dag att alla subventioner betalas med skattebetalarnas pengar som måste hanteras med varsamhet. 

Vassare åtgärder

Främst vill Transportföretagen se 100 procents permitteringsstöd och kontantstöd direkt till företagen. Utan det riskerar Sverige att bli omsprunget av exempelvis Danmark och Norge som har den typen av stöd, skriver organisationen i sitt pressmeddelande.

– Vi är givetvis ödmjuka inför det ansträngda läge Sverige befinner sig i men samtidigt är det viktigt att det svenska näringslivet inte stängs ner. Ska vi ha en fungerande transportsektor efter krisen behöver åtgärderna ske snabbare och vara vassare, vi vill se kontantstöd direkt till företagen och att permitteringsstödet omfattar hundra procent, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Fakta

Korttidspermittering innebär att staten tar en del av kostnaden för anställda som tillfälligt går ner i arbetstid på grund av arbetsbrist. I Sverige täcker det just nu upp till 50 procent av arbetsgivarens personalkostnader. En anställd kan gå ner till som mest 40 procents arbetstid och samtidigt få cirka 90 procent av lönen.

Heltidspermittering innebär att staten kan täcka arbetsgivarens kostnader även för arbetstagare som är helt permitterad från arbete under en eller flera veckor.