Atle i Uddevalla

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Isbrytning

Nu har Sjöfartsverket tagit över isbrytardriften

Under måndagen tog Sjöfartsverket över driften av de sex statliga isbrytarna från Viking Supply Ships. Det uppmärksammades genom att representanter från Sjöfartsverkets ledning besökte fartygen.
Precis klockan 12.00 under måndagen på isbrytarna Frej, Ymer och Idun i Luleå, på Oden i Helsingborg, Ale i Trollhättan och på Atle i Uddevalla bjöds de anställda ombord på lunch samtidigt som representanter för Sjöfartsverkets ledning höll tal för att uppmärksamma att verket nu den 1 juli 2024 tar över driften av isbrytarna.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]er och Idun i Luleå, på Oden i Helsingborg, Ale i Trollhättan och på Atle i Uddevalla bjöds de anställda ombord på lunch samtidigt som representanter för Sjöfartsverkets ledning höll tal för att uppmärksamma att verket nu den 1 juli 2024 tar över driften av isbrytarna.

– Idag kan vi äntligen välkomna isbrytarpersonalen till Sjöfartsverket. Att hantera driften i egen regi är viktigt för Sverige och för att kunna möta de högre krav som ställs på totalförsvar och beredskap. Snart får vi ett rederi som är mer än tre gånger så stort och jag ser fram emot att tillsammans med isbrytarpersonalen fortsätta rusta oss för framtiden, säger Fredrik Backman direktör på rederiet i ett pressuttalande.

Det var under 2021 som en förstudie visade att det skett betydande förändringar i de krav som Sjöfartsverket har på sig när det gäller bland annat uppföljning, kontroll och säkerhetshantering, vilket banade vägen för beslutet under 2022 att Sjöfartsverket skulle ta över driften efter att det förlängda avtalet med Viking Supply Ships löpt ut.

I och med verksamhetsövergången och den nya isbrytaren Idun växer rederiet på Sjöfartsverket från cirka 70 till runt 250 personer.

Sjöfartsverkets infrastrukturdirektör och ställföreträdande generaldirektör Joel Smith ombord på Atle. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

På Atle i Uddevalla bjöds besättningen på smörgåstårta och Pommac. Fartyget besöktes av Frida Rhedin, Sjöfartsverkets biträdande Fleet Manager och infrastruktursdirektör Joel Smith.

– Det är med väldigt mycket stolthet som vi välkomnar alla er in i Sjöfartsverket. Vi har sett fram emot detta jättelänge och vi har jobbat med den här frågan jättelänge, sa Joel Smith under sitt tal.

Efter utdragna förhandlingar tecknades ett nytt avtal för isbrytarnas besättningar under våren efter en förhandlingsprocess som både fack och arbetsgivare beskrivit som tung, slitsam och komplex där stora stötestenar varit bland annat pensioner, redarskyddad tid och loss of license samt tarifflöner. Och ännu är inte alla detaljer klara kring avtalet.

– Det finns vissa detaljer kvar i kollektivavtalet som vi måste ta hand om och behöver lösa. Men vi har ett annat avtal i botten som vi faller tillbaka på om inte de här detaljerna är lösta så vi står inte avtalslösa, säger Joel Smith till Sjöfartstidningen.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]