Patricia byggdes på Lindholmens Varv AB i Göteborg 1967.

Fotograf: Lars Rothvall

Kategori: Kultur | Passagerarsjöfart

Nu går Patricia till sista vilan

Svenska Lloyds djärva satsning på trafik mellan England och Spanien blev en succé. Nu går den klassiska färjan från Lindholmens Varv till skrot.
Under 1960-talet syntes en allt större vilja att resa inom många delar av Europa. En som inte var sen med att se detta var redaren Torgeir Christoffersen på Svenska Lloyd som såg ett behov av större färjor med bättre komfort för trafiken till England. Det resulterade i en order i olika omgångar till Lindholmens Varv AB i Göteborg på det som blev tre systerfartyg med namnen Saga, Svea och Patricia. De första två levererades under 1966 och sattes in mellan Göteborg och Hull. Men de riktigt djärva planerna hade rederiet för det tredje fartyget, Patricia. Hon sattes in mellan Southampton och Bilbao för att mätta ett allt större sug bland britterna för att turista i Spanien. 

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]n Göteborg och Hull. Men de riktigt djärva planerna hade rederiet för det tredje fartyget, Patricia. Hon sattes in mellan Southampton och Bilbao för att mätta ett allt större sug bland britterna för att turista i Spanien. 

Blev en succé direkt

Författarna Anders Bergenek och Klas Brogren skriver i sin bok Passagerare till sjöss att Svenska Lloyd ville exportera sina framgångar på Nordsjön till en ny linje där resenärerna kunde avsegla på kvällen för att komma fram med sin bil till Spanien på den tredje dagens morgon.

När Patricia gjorde sin debutsäsong 1967 stod det snabbt klart att idén blivit en succé. Hela den första sommaren och hösten seglade färjan fullbokad och under första året reste 56 000 passagerare. De efterföljande åren fortsatte med ett passagerarsnitt på 70 000 per år.

Patricia var systerfartyg till Saga och Svearederiets Svea, men med skillnaden att det som var lastutrymme för containrar på dem byggts om till bildäck på Patricia. Det frigjorde i sin tur ytor för mer passagerarhytter och mässutrymmen för besättningen. Totalt hade fartyget 748 hyttplatser och plats för 175 bilar ombord. 

Trafiken mellan Southampton och -Bilbao var såpass lönsam att Svenska Lloyd under 1968 köpte ut den andra systern i serien, Svea, från samarbetet med Rederi Ab Svea och döpte om henne till Hispania för att stärka sin position på linjen ytterligare och erbjuda fler avgångar.

Fick stå beredda med bilbatterier 

En som var med och jobbade ombord på Patricia under ett par år i början av 70-talet är Lennart Lindvall som mönstrade på som andrestyrman. Han minns fartyget som en fin och trivsam arbetsplats.

– Efter att jag tagit sjökaptensexamen 1969 alternerade jag en hel del mellan både Saga och Patricia. Det var väldigt fina båtar med flott inredning, säger Lennart Lindvall.

Han minns resorna då bildäcket fyllts av bilar från brittiska turister på väg till värmen, men också bilarna från Francisco Francos underutvecklade fascistdiktatur.

– Spanjorernas bilar var inte alltid helt hundra så vi hade alltid bilbatterier redo på bildäck så att vi skulle kunna få iland dem i England, säger han.

Som de flesta moderna passagerarfartyg på den tiden var Patricia utrustad med stabilisatorer, vilket gjorde stor nytta på blåsiga Biscaya. Lennart Lindvall minns speciellt en stormig resa i januari 1971 som kunde ha slutat i katastrof.

– Eftersom det var januari hade vi inte så många passagerare med, det var kanske bara 20 eller 30 bilar på bildäck. Men det var en så fruktansvärd storm att sex av dem välte. Det var tur att de inte började åka runt och läcka bensin för då hade det kunnat sluta riktigt illa. Jag minns även att vi fick gå ner och sätta extra surrningar på akterporten som fått en smäll, säger han.

Enda gången som besättningen fick umgås med passagerarna i de fina salongerna var just när det blåste.

– Då fick vi äta i matsalen för att lugna ner dem som var oroliga. Just under den fruktansvärda stormen 1971 försvann plötsligt alla spanjorskor som jobbade med serveringen. De var så rädda att de gått upp och satt sig i kapellet ombord.

Slutade som kasinofartyg i Asien

När Broströms tog över Svenska Lloyd 1976 hade de ingen tro på passagerartrafik och året efter lades all trafik ner. Patricia hamnade hos Stena Line, först som Stena Oceanica år 1978 för att byggas om med mer bildäck och hytter för att året efter bli Stena Saga för trafiken mellan Oslo och Fredrikshamn. I slutet av 1980-talet hamnade hon hos Lion Ferry som Lion Queen. I juni 1997 gjorde hon sin sista resa i Sverige på linjen Gdynia–Karlskrona innan hon hamnade i Asien där hon levt som kasinofartyg under namnet Amusement World. 

I april 2021 såldes hon till upphuggare och i juni påbörjade fartyget den sista resan till Alang i Indien under namnet World.

Namn: Patricia.

Byggdes: Lindholmens Varv AB i Göteborg 1967.

Systerfartyg: Saga och Svea från 1966.

Namn i karriären: Stena Oceanica, Stena Saga, Lion Queen, Crown Princess Victoria, Crown Princess, Pacific Star, Sun Fiesta, Lion Queen, Putri Bintang, Amusement World, World. 

Kuriosa: Var med sina 8 897 bruttoregisterton Sveriges största färja under många år. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]