Electramar kommer att bli namnet på AtoB@C Shippings första nybygge.

Fotograf: AtoB@C Shipping

Kategori: Skeppsbyggnad | Torrlast

Nu avslöjar AtoB@C namnen på sex nybyggen

Under torsdagen gick AtoB@C Shipping ut med vilka namn som de sex första plug-in hybridfartygen som rederiet beställt i Indien ska få.
Electramar blir namnet på det första fartyget i AtoB@C Shippings nya serie med plug-in hybrid torrlastfartyg på 5.350 dwt som levereras under tredje kvartalet i år. Det meddelar rederiet i ett pressmeddelande under torsdagen. Namnet ger enligt rederiet en passande referens till fartygets hybridframdrivning, batteripaket och landströmsanslutning.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ras under tredje kvartalet i år. Det meddelar rederiet i ett pressmeddelande under torsdagen. Namnet ger enligt rederiet en passande referens till fartygets hybridframdrivning, batteripaket och landströmsanslutning.

Det andra fartyget, som ska levereras i slutet av året, ska heta Stellamar.

– Namnen återspeglar fartygens miljövänlighet och AtoB@C Shippings etablerade tradition att namnge fartyg med suffixet -mar, säger Frida Rowland, direktör, Corporate Business Development på AtoB@C Shipping.

Namnen på de fyra fartyg i serien som följer därefter blir Ecomar, Aquamar, Maximar och Terramar. Enligt rederiet baseras namnen på den namntävling som arrangerats för rederiets personal under förra året. 

Rederiet har ytterligare sex fartyg i order på varvet Chowgule & Company Private Limited i Indien, fartyg vars namn avslöjas i ett senare skede.

Ystadsbaserade rederiet AtoB@C Shipping AB, som ingår i finska ESL Shipping Ltd, ska bilda en fartygspool för de nya elhybridfartygen, kallad Green Coaster Shipping Pool. AtoB@C kommer att administrera poolen och dess fartyg sysselsätts som en del av rederiets nuvarande och växande kontraktsfart.

Fartygen, som byggs till finsk/svensk isklass 1A, blir 90 meter långa, 16 meter breda och får ett djupgående på 6 meter.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]