[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ras under tredje kvartalet i år. Det meddelar rederiet i ett pressmeddelande under torsdagen. Namnet ger enligt rederiet en passande referens till fartygets hybridframdrivning, batteripaket och landströmsanslutning.
Det andra fartyget, som ska levereras i slutet av året, ska heta Stellamar.
– Namnen återspeglar fartygens miljövänlighet och AtoB@C Shippings etablerade tradition att namnge fartyg med suffixet -mar, säger Frida Rowland, direktör, Corporate Business Development på AtoB@C Shipping.
Namnen på de fyra fartyg i serien som följer därefter blir Ecomar, Aquamar, Maximar och Terramar. Enligt rederiet baseras namnen på den namntävling som arrangerats för rederiets personal under förra året.
Rederiet har ytterligare sex fartyg i order på varvet Chowgule & Company Private Limited i Indien, fartyg vars namn avslöjas i ett senare skede.
Ystadsbaserade rederiet AtoB@C Shipping AB, som ingår i finska ESL Shipping Ltd, ska bilda en fartygspool för de nya elhybridfartygen, kallad Green Coaster Shipping Pool. AtoB@C kommer att administrera poolen och dess fartyg sysselsätts som en del av rederiets nuvarande och växande kontraktsfart.
Fartygen, som byggs till finsk/svensk isklass 1A, blir 90 meter långa, 16 meter breda och får ett djupgående på 6 meter.
[/flowy_subscriber_only]