Fotograf: Stena RoRo

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Nu åtta E-Flexer i order

Stena utnyttjar sin återstående option i avtalet med det kinesiska varvet AVIC Weihai Shipyard och beställer den sjunde och åttonde E-Flexerfärjan.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�ttonde E-Flexerfärjan.

De två nu beställda ropax-fartygen är tänkta att tas i trafik i Stena Lines linjenät och planerad leverans är under 2022. Samtidigt adderar Stena RoRo en option på att bygga ytterligare tre E-Flexerfärjor på AVIC Weihai.

– Vi är glada över att kunna beställa ytterligare två E-Flexerfärjor från Stena RoRo. Vi tror på fortsatt tillväxt när det gäller efterfrågan på fraktkapacitet i norra Europa. De nya färjorna passar väldigt bra in i den marknadsutveckling vi tror på och nu rustar vi oss för fortsatt tillväxt. Än så länge har vi inte bestämt på vilken linje de två nybyggen ska gå i trafik, vi kommer att utvärdera flera olika alternativ, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson i ett pressmeddelande.

Optimerar kapaciteten

Beställningen och optionen på ytterligare tre färjor uppges vara en viktig milstolpe även för Stena RoRo.

– Dessa färjor är resultatet av ett produktivt samarbete mellan Stena RoRo och AVIC Weihai Shipyard. Med deras starka kompetens inom design skapas möjligheter för Stena Line att optimera kapaciteten för att passa de flesta delar av deras linjenät, säger Per Westling, vd för Stena RoRo.

Längre 

De två nya E-Flexerfärjorna blir större än de tidigare beställda. Istället för en längd på 215 meter och en lastkapacitet på 3.100 längdmeter kommer storleken på de nya att vara 240 meter och 3.600 längdmeter.

– Vi bygger vidare på vårt framgångsrika ropax-koncept med en mix av frakt och passagerare. Genom standardisering så säkrar vi en tillförlitlig operation och genom att investera i flexibelt tonnage kan vi på ett ännu bättre sätt stötta våra kunder och hjälpa dem att växa, säger Niclas Mårtensson.

Hållbara lösningar

Även i den modifierade E-Flexerdesignen designen ligger fokus på energieffektivitet och hållbara lösningar.

– Vi vill vara ledande inom hållbarhet inom sjöfarten och med de nya E-Flexerfärjorna sätta en ny branschstandard när det gäller operationella prestanda, utsläpp och kostnadskontroll. De två nya färjorna kommer att ha likadan hållbarhetsprofil som de tidigare tre vi har beställt, säger Niclas Mårtensson.

Sex tidigare beställda

Med den senaste ordern på två fartyg har totalt åtta färjor av typen E-flexer beställts från Avic Weihai Shipyard. Tre av de tidigare beställda levereras till Stena Line. Ett av dessa fartyg ska gå i Stena Lines trafik mellan Holyhead och Dublin och två mellan Liverpool och Belfast. Två färjor kommer Stena RoRo att chartra ut till Brittany Ferries och en till DFDS.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]