Det går att driva fartyg i princip utan utsläpp av kväveoxider. Det visar de senaste siffrorna från Sjöfartsverket över utsläppen från de fartyg som kvalificerat sig för miljöreduktion av farledsavgifterna. I dag finns det ett 50-tal fartyg som med hjälp av katalysatorer, HAM-teknik eller liknande har minskat sina utsläpp av NOx rejält. Bäst har det gått för Wagenborgs ro-ro-fartyg som för Cobelfrets räkning trafikerar Göteborg–Zeebrügge. Fartygens utsläppsreducerande utrustning har nu trimmats in så att Slingeborg i dag släpper ut 0,1 gram per kilowattimme och är därmed nära ett mättal som i praktiken närmast ligger inom felmarginalen. För systerfartygen Schieborg och Spaarneborg ligger mätvärdena på 0,2 respektive 0,3 g/kWh. Utan katalysatorer hade utsläppen legat på 14,5–15 g/kWh. Det innebär att dessa tre fartyg tillsammans minskat sina utsläpp av NOx med över 3.400 ton per år jämfört med konventionella fartyg.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]