[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n lämna och köra vidare ut på Vänern.
I onsdags fick torrlastaren Nossan en black-out och gick på grund på Göta älv, i närheten av Stallbackabron i Trollhättan och en stor reva på 4×1 meter slets upp i sidan. På fredagen gick dykare ner för att täta hålet med lagningsplåtar.
– De höll på fram till midnatt på fredagen, men det tätade inte så väl som det behövdes. Så de fick fortsätta under lördagen, berättar Daniel Lindblad, pressansvarig på Sjöfartsverket.
Fem meter vatten
Senare på lördag eftermiddag blev lagningen klar och de satte igång med att pumpa ut vattnet. När de började var det cirka fem meter vatten i lastutrymmet.
– Kvart över ett, natten till söndag, fick vi besked om att allt vatten var tömt. Så efter några ytterligare dykjobb och inspektion kunde Nossan lämna klockan 15 på söndagen, säger Daniel Lindblad.
Hon fortsatte då vidare mot sin ursprungliga destination, Grums, för att lossa timmer. Hon kommer gå för egen maskin hela vägen men assisteras av bogserbåt för säkerhetens skull.
Elva fartyg stoppades
Under hela helgen när lagningarna pågick hölls farleden mellan Trollhättan och Vänersborgs stängd, för att inte försvåra reparationen av fartyget. Farleden öppnades samtidigt som Nossan lämnade sin plats under Stallbackabron i Trollhättan på söndagen.
– Elva fartyg påverkades av stoppet, men vi fick stor förståelse från rederierna, menar Daniel Lindblad.
[/flowy_subscriber_only]