Fotograf: NOS

Kategori: Fartygsaffärer | Tank

NOS köper bunkerfartyg

Northern Offshore Services har investerat i ett mindre tankfartyg och vill fylla en lucka i marknaden genom att köra slop och sludge i Göteborg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]knaden genom att köra slop och sludge i Göteborg.

– Det är en liten tankbåt som vi främst ska köra sludge och slop med, säger David Kristensson, vd på NOS.

Northern Kattegatt, som fartyget namngetts till har också möjlighet att transportera smörjolja eller bunkers.

Fartyget kommer främst trafikera inne i Göteborgs hamn då rederiet har ett avtal med hamnen om att hantera just deras sludge och slop.

– Men vi har också möjlighet att genomföra operationer i till exempel Skagen eller längs Västkusten.

Testar sig fram

– Vi såg att det fanns en lucka att fylla och att ingen har gjort detta tidigare i närområdet. Så nu väljer vi att testa det och hoppas kunna skapa en långsiktighet i projektet.

Den kommersiella driften kommer att skötas i samverkan med Northern Energy Services och Northern Supply Services, båda delar av Northern Group. Den tekniska driften sköts av NOS.

Varvsbesök

NOS köpte fartyget från norska Bergen Tankers där hon gick under namnet Sotraoil. Fartyget togs över i början av mars och har sedan dess genomgått en del uppgraderingar.

– Vi har uppdaterat henne till NOS-standard, men det som främst syns är att hon är ommålad, säger David Kristensson.

Svensk flagg

Northern Kattegatt tas i trafik under torsdagen och NOS har valt att sätta svensk flagg i aktern med Donsö som hemmahamn.

Fartyget är 42,5 meter långt och 9,5 meter brett. Hon är på 510 dwt och har ett grosstonnage på 479.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]