Fotograf: North Sea RoRo

Kategori: Ekonomi | RoRo

North Sea RoRos fartyg till värsta konkurrenten

De två engelskägda rorofartyg som den numera nedlagda Nordsjöutmanaren North Sea RoRo hyrde in har fått nya uppdrag. Fartygen övertas nu av den forne konkurrenten DFDS Seaways. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]urrenten DFDS Seaways. 

Enligt DFDS ska det förra North Sea RoRo-fartyget Longstone ersätta Sealandia Seaways på linjen mellan Immingham och Cuxhaven, medan uppstickarens andra fartyg Beachy Head ska ersätta Spaarneborg på linjen mellan Tunis och Marseille och öka kapaciteten där. 

Fartygens övergång till DFDS Seaways innebär att kampen om Nordsjön är definitivt över för denna gång – en kamp som inleddes när lilla North Sea RoRo drog igång sin verksamhet i januari 2012 och avslutades i början av mars i år. North Sea RoRo hade då i över ett år fört en hård kamp mot konstant röda siffror, en allmän ekonomisk nedgång och en allt tuffare priskonkurrens. 

När den största kunden NTEX i början av mars gick tillbaka till värste konkurrenten DFDS Seaways tvingades man avbryta sin verksamhet med omedelbar verkan. 

Både Longstone och Beachy Head är byggda 2003. Longstone är på 13.274 dwt medan Beachy Head är 13.256 dwt. De ingår i en flotta av totalt sex systerfartyg som ägs av det engelska rederiet Foreland Shipping Limited, som i sin tur ägs av bland annat Andrew Weir Shipping.    

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]