Fotograf: Noreq

Kategori: Ekonomi | Offshore | Passagerarsjöfart

Norsk fusion skapar livbåtsjätte

Det norska finansbolaget Herkules Private Equity köper Umoe Schat-Harding och Noreq. Det två bolagen har i dag totalt 925 anställda och tillsammans beräknas de nå en årsomsättning på NOK 1,2 miljarder.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]g på NOK 1,2 miljarder.

Herkules har en kapitalbas på NOK 12,25 miljarder och fokuserar på framförallt norska verksamheter. En viss erfarenhet av den maritima leverantörssektorn har man genom Hatteland Display som tillverkar monitorer för bruk i fartyg, ett företag som Herkules köpte 2007.

Enligt Herkules är sektorn för livräddningsutrustning allt för fragmenterad och det krävs en konsolidering, inte minst mot bakgrund av skärpta krav på livbåtar inom offshore på den den norska sektorn som börjar gälla från 2015. 

Liknande produkter

Umoe Schat-Harding tillverkar livbåts- och räddningsbåtssystem för offshore, sjöfart och fiske. De 800 anställda är fördelade på 25 kontor samt mer än 60 servicestationer i 13 länder. Huvudkontoret ligger i Rosendal, söder om Bergen. 

Noreq etablerades 2006, har 125 anställda, huvudkontor i Husnes, cirka tre mil väster om Rosendal samt representation i åtta länder. Verksamheten omfattar förutom livbåts- och räddningsbåtssystem också fartyg- och offshorekranar samt kranar för vindkraftverk till havs.

Intensiv utvecklling

Båda företagen är inne i en intensiv utvecklingsperiod. Umoe Schat-Harding är först ut i världen med att ha genomfört fullskaliga tester med en fritt fall-livbåt som uppfyller de kommande kraven. Företagets livbåt FF 1200 innehar också det inofficiella världsrekordet i fritt fall, 65,1 meter.

Noreq håller på att utveckla en ny typ av fritt fall-livbåt, en livbåtstorped. Enligt företaget visar modelltester utförda vid det norska marina FoU-institutet Marintek att konstruktionen innebär reducerad påverkan på passagerarna än konventionella fritt falllivbåtar, båten kommer längre ut från riggen/fartygssidan, har en bättre riktningsstabilitet när den slagit i vattnet och klarar värre sjö- och vindförhållanden.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]