Kategori: Haveri | Miljö | Regelverk

Nordsjön hotspot för fartygsolyckor

Nordsjön är ett av de områden där flest fartygsolyckor inträffar. Framförallt är det äldre, dåligt underhållna och undermåligt drivna fartyg som orsakar miljöolyckor. Det visar en studie som forskare vid Southampton Solent University gjort på uppdrag av Världsnaturfonden, WWF.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]Världsnaturfonden, WWF.

Med omkring 120.000 fartygsrörelser per år är Nordsjön ett av världens mest trafikerade sjöfartsområden, och här inträffar också en stor del av olyckorna visar studien som är den första oberoende studie som samlat data om sjöolyckor globalt de senaste femton åren enligt WWF.

Fisket svart hål

Globalt svarar torrlastfartyg (bulk/styckegods) för över 40 procent av olyckorna och framförallt är det fartyg i trampfart som navigeras i för besättningarna nya vatten. 24 procent står fiskefartyg för. Här finns dock ett mörkertal eftersom olyckor med fiskefartyg inte allt för sällan aldrig rapporteras.

Övriga olycksdrabbade områden är Sydostasien, inklusive Koralltriangeln som innehåller mer än hälften av alla korallrev i världen, östra Medelhavet, och Svarta Havet.

Enligt WWF är de främsta riskfaktorerna utöver trafikområdet samt om det är ett torrlast- eller fiskfartyg även fartygets ålder (över 10 år) samt kvaliteten på flaggstaten.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]