Fotograf: Gibfran46/marinetraffic

Kategori: Juridik

Nordkoreansk besättning anhållen i Panama

Den 35 man stora besättningen på det nordkoreanska fartyget Chong Chon Gang, byggt 1977 och på 9.177 ton dödvikt, har nu av en panamansk åklagare häktats och anklagas för allmänfarlig transport av farligt gods efter att kubanska vapen hittats under en sockerlast. Panama har också begärt att FN:s säkerhetsråd undersöker om skeppningen står i strid mot embargot mot Nordkorea.

Vid inspektionen fann de panamanska myndigheterna vapen som enligt Kuba och Nordkorea var äldre kubanska vapensystem på väg till Nordkorea för reparationer och som senare skulle skickas tillbaka igen. 

Vid inspektionen skall befälhavaren ha hotat med att begå självmord och besättningen gjorde så stort motstånd att de togs iland och internerades på en militärbas.

Det här är inte första gången som detta fartyg, eller andra nordkoreanska fartyg för den delen, hamnar i blåsväder.

Vapenlasten var visserligen inte deklarerad men det behöver inte betyda att det rör sig om regelrätt smuggling, åtminstone inte enligt de rättsprinciper som gäller i dessa två slutna diktaturer. 

Att vapnen var täckta med sockersäckar kan ha en annan förklaring än att det skulle röra sig om ett försök att dölja vapnen. Redan på Sovjettiden var socker ett normalt betalningsmedel för Kuba i sina handelsrelationer med öst.

 Ville man verkligen hålla lasten hemlig var valet av ett nordkoreanskt fartyg i så fall kanske inte det smartaste draget, eftersom nordkoreansk flagg på ett fartyg direkt initierar både sirener och blåljus hos de flesta sjöfartsmyndigheter och rättsväsenden runt om i världen.

 Det här har man i och för sig försökt ta sig runt tidigare. Förra året gjorde ett annat nordkoreanskt fartyg en liknande resa. 9.900-tonnaren Oun Chong Nyon Ho anlände Havana i maj 2012 efter en passage av Panama-kanalen och efter att ha lämnat ryska Nakhodka i februari. Sedan vände hon västerut igen, passerade kanalen i juni med Nampho i Nordkorea som destination visar AIS-data analyserad av IHS Maritime.

Därefter har man blivit litet försiktigare. Satellitdata visar att Chong Chon Gang anlände Panamakanalen den 1 juni med Havanna som destination. Sedan försvann hon i cirka 40 dygn innan hon återvände till Panamakanalen på en västlig resa, något som tyder på att man helt enkelt stängt av AIS-sändaren.

Det är heller inte första gången Chong Chon Gang har råkar i blåsväder. Hon har blivit attackerad av pirater utanför Somalia och blivit kvarhållen i Ukraina sedan man funnit bl a narkotika ombord. Dessutom har hon blivit jagad efter att ha passerat genom sydkoreanskt vatten utan tillstånd.

Det finns fler fall där det är uppenbart att västliga myndigheter noga följer nordkoreanska fartyg. Australien sänkte i mitten av 2000-talet ett fartyg som man beslagtagit för narkotikasmuggling och den amerikanska flottan har vid flera tillfällen tvingat nordkoreanska fartyg att vända tillbaka till Nordkorea sedan lasterna misstänkts innehålla vapen.

 

Kommentarer

  • Flaggstyman

    Att fartyget stoppades pga av misstanke om knark smuggling är ju löjligt.
    Karksmuggling från Kuba till Nordkorea kan knappast vara vanligt.
    Allt detta stim, över en luftvärnsradar från 1959 och två gamla trasiga mig 21 or.
    Ja se världen blir bara fånigare och fånigare.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.